آموزشی

روغن مخصوص دستگاه تراش کدام است؟

روغن مخصوص دستگاه تراش

روغن مخصوص دستگاه تراش یکی از انواع روغن های صنعتی است که در عملیات ماشین کاری نظیر مته کاری، تراشکاری و فلزکاری فلزات آهنی و غیر آهنی از آن استفاده میگردد. برخی از انواع روغن های تراش در آب محلول هستند و اصطلاحا با نام آب صابون یا روغن حل شونده معروف میباشند.

این روغن ها دارای انواع متعددی هستند از قبیل آب صابون روغنی، آب صابون سنتتیک، آب صابون بیو کولنت. آب صابون در واقع روغنی است که قابل اختلاط با آب است و در زمان اختلاط با آب امولسیون پایداری تشکیل می دهد که به شکل محلول شیری رنگ است. پایداری امولسیون، محافظت در برابر خوردگی و زنگ زدگی از جمله مزایای یک روغن تراش خوب می باشند.

جهت مقابله با بو گرفتن امولسیون و کنترل فساد آن معمولاً این روغن ها حاوی مواد فزودنی ویژه ای هستند. با توجه به اینکه این روغن بصورت امولسیون استفاده میشود، بهتر است ابتدا در مورد امولسیون بیشتر بدانیم.

امولسیون چیست؟

اصولا روغن در آب حل نمی شود، ولی وقتی روغن تراش به آب اضافه می شود، ذرات آن به شکل قطرات بسیارریز معلق درآب در می آید که به آن امولسیون میگویند. شکستن روغن تراش به ذرات بسیار ریز با استفاده از یک ترکیب شیمیایی موسوم به امولسیفایر انجام میشود که به روغن تراش اضافه شده است.

دستگاه تراش چیست؟

همانطور که از نام این دستگاه مشخص است، دستگاه تراش برای تراشکاری و تراشیدن قطعات به کار برده می‌شود. استفاده از این دستگاه از سال‌های پیش مرسوم بوده است و افراد زیادی از آن برای تراشیدن قطعه فلزی یا چوبی استفاده می‌کرده‌اند. در حال حاضر نیز این دستگاه جزو دستگاه‌های صنعتی مهم محسوب شده و در انواع مختلفی وجود دارد. ماشین‌های تراش در اشکال مختلفی موجود هستند که هر کدام برای مواد و کاربردهای مختلف مناسب می‌باشند. در ادامه با انواع ماشین تراش آشنا خواهیم شد.

روغن مخصوص دستگاه تراش

انواع دستگاه تراش

  • دستگاه تراش فلز کاری: از این دستگاه برای تراشکاری مقاطع فلزی استفاده می‌شود.
  • دستگاه تراش نجاری: همانطور که از نام این دستگاه مشخص است، از آن برای تراش و برش قطعات چوبی استفاده می‌گردد.
  • دستگاه تراش شیشه: دستگاه تراش شیشه از تیغه‌های قوی برخوردار است و برای برش و شکل دهی به شیشه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در واقع بسته به اینکه در کارگاه و کارخانه‌ها متریال اصلی از چه جنسی باشد، باید از دستگاه تراش مناسب استفاده کرد. کارگاه‌هایی که به تولید لوازم و قطعات چوبی می‌پردازند، باید از دستگاه تراش نجاری و مخصوص چوب استفاده کنند. مراکزی هم که به کار با شیشه یا فلز می‌پردازند، باید از انواع دستگاه تراش شیشه یا فلز کاری استفاده نمایند. کارایی دستگاه تراش بسیار بالا است و باعث شده تا کارگران زیادی به استفاده از آن وابستگی پیدا کنند. برای همین است که آن را در هر کارگاه و کارخانه‌ای میتوان پیدا کرد. در واقع اگر به ابزار برش و شکل دهی دقیقی نیاز دارید، دستگاه تراش بهترین گزینه برای کار شما است.

روغن مخصوص دستگاه تراش چه نقشی در دستگاه برش دارد؟

آیا می دانید چرا باید از روغن دستگاه برش استفاده کنیم؟ قبل از یادگیری نحوه انتخاب یکی از چندین نوع، باید نقش روغن را در دستگاه درک کنیم. روغن دستگاه برش در واقع چهار نقش دارد که به خاطر آنها در ماشینکاری استفاده می‌شود. این چهار مورد عبارتند از:

  • کاهش اصطکاک و روانکاری

روغن کاری برای کاهش اصطکاک بین ابزار برش و قطعه کار به کار برده می‌شود. کاهش اصطکاک چندین مزیت دارد که عبارت است از افزایش طول عمر به دلیل سایش کمتر، پرداخت صاف سطح ماشینکاری و جلوگیری از افزایش دما.

  • خنک سازی

زمانی که ماشین کاری بر روی یک تراش کنترل شده عددی به کار برده می‌شود، دمای منطقه تماس ابزار و سطح ماشین کاری به دلیل اصطکاک تا ۶۰۰ درجه سانتی گراد افزایش پیدا می‌کند. همچنین در این شرایط تغییر شکل فلزی و دقت ماشین کاری کاهش پیدا می‌کند. حال اگر از روغن استفاده شود، میتوان از ایجاد گرمای زیاد در منطقه جلوگیری کرد. همچنین اگر منطقه تماس را در دمای پایین نگه داریم، میتوان شرایط ماشین کاری را دوباره برنامه ریزی کرد تا زودتر کار به اتمام برسد. به عبارتی میتوان گفت خنک سازی راهی عالی برای کاهش زمان چرخه تولید محسوب می‌شود.

  • حذف خاشاک و براده‌های برش

اگر در حین انباشته شدن خاشاک و براده‌های برش به ماشین کاری ادامه دهیم، این امر باعث ایجاد عیوبی بر روی محصولات خواهد شد. در صورتی که استفاده از روغن باعث می‌شود تا براده‌ها به راحتی در حین ماشین کاری جدا شوند. علاوه بر این، روغن دستگاه برش نه تنها در حذف براده‌ها نقش دارد، بلکه مانع از بلند شدن لایه‌های ریز تولید شده در هوا در محفظه کار می‌شود.

  • ممانعت از جوش

بخشی از قطعه کار یا خاشاک در حین ماشینکاری گرم شده و روی ابزار ذوب می‌شود. این فرآیند سبب ایجاد یک ابزار تغییر شکل یافته به نام “a built-up edge (BUE)” می‌شود و بر کاهش دقت ماشینکاری تأثیر می‌گذارد. برای همین در این شرایط یک روغن مناسب از طریق رابط بین قطعه کار و ابزار، برای جلوگیری از ایجاد BUE وارد می‌شود. این فرآیند نیز به نوعی از مزایای خنک سازی محسوب می‌شود؛ چرا که خنک سازی نیز می‌تواند از جوش خوردن مواد کار جلوگیری نماید.

ویژگی هایی که روغن صنعتی دستگاه مخصوص تراش باید داشته باشد

این نوع از روانکار که ویژه عملیات ماشینکاری همچون تراشکاری، مته کاری، فرزکاری آهنی و غیر آهنی است دارای ویژگی‎های مهمی همچون پایداری فوق‌العاده، محافظت در برابر خوردگی  و زنگ زدگی است. این روانکار باید حاوی افزودنی‌های ویژه‌ای در جهت رفع بو و آلودگی و کنترل فساد روغن باشد. در زیر به چند مورد از مهمترین ویژگی‌های این روانکار اشاره می‌کنیم:

  • خاصیت خنک کننده‌گی و روان کنندگی عالی
  • در صورت مخلوط شدن با آب می‌تواند امولسیونی پایدار و همگن تشکیل دهد.
  • مانع از زنگ زدگی قسمت‌های مختلف ابزار و تجهیزات دستگاه شود.
  • مقاومت بسیار خوب در برابر تشکیل رسوب و کف
  • دارای قابلیت فیلتراسیون بسیار خوب
  • فاقد مواد مضر و خطرناک مانند ترکیبات آمونیوم و نیتریت است.
  • با داشتن طول عمر بالا مقاومت بسیار خوبی در برابر میکروارگانیسم‌ها دارد.
  • استفاده و نگهداری از روغن با در نظر داشتن بعضی از شرایط راحت است.
  • مقاومت بالایی در برابر بو گرفتگی دارد.
  • براده‌ها و تراشه‌ها را می‌شوید و سطح قطعه را از مواد ایجاد شده به‌وسیله برش پاک می‌کند.
  • به راحتی دستگاه را روانکاری کرده و میزان اصطکاک را به‌حداقل ممکن می‌رساند.

روغن مخصوص دستگاه تراش

روغن بهران تراش

برای پاسخ به سئوال چه روغنی برای دستگاه تراش مناسب است؟ باید بگوییم که روغن بهران تراش یکی از روغن های مهم در دستگاه تراشکاری است که با به حداقل رساندن یا دفع اصطکاک، خنک کاری و پاک کنندگی بسیار خوب باعث انتقال حرارت و جلوگیری از خوردگی می شود. این محصول بنا به داشتن ویژگی های متفاوت نسبت به دیگر روغن ها باعث شده تا از آن برای دستگاه مختلف در دماهای مختلف استفاده شود.

در ضمن با بدست آوردن زمان تعویض روغن دستگاه تراش، به طور منظم از روغن بهران تراش که یکی از برند های معروف روغن صنعتی ایرانی است، استفاده کنید. قیمت روغن صنعتی بهران با توجه به کیفیت استاندارد آن، نسبتاً پایین بوده که این امر باعث افزایش متقاضیان این روغن شده است. بهران تراش از جمله بهترین روان کننده های مورد استفاده در صنعت تراشکاری و فلزکاری است که خاصیت های گسترده ای در تجهیزات سنگین با کاهش مصرف انرژی دارد.

از ویژگی های بهران تراش می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • فاقد مواد مضر مثل ترکیبات آمونیوم و نیتریت
  • مقاوم در برابر کف و رسوب
  • فیلتراسیون بسیار خوب
  • پاکسازی براده و تراشه از سطح قطعه
  • افزایش طول عمر ابزار
  • کنترل قطعه در دما پایدار هنگام زمان تراشکاری

چه زمانی باید روغن دستگاه تراش را تعویض کرد؟

زمان تعویض روغن دستگاه تراش خیلی زیاد بستگی به نوع ماشین دارد اما نکته مهمی که وجود دارد این است که نباید از روغن های سوخته و یا مصرف شده در این دستگاه ها استفاده چرا که باعث خراب شدگی دستگاه می شوند. نکته دیگری که وجود دارد این است که روغن صنعتی های زیادی برای انواعی از دستگاه ها تولید شده اند. بطور مثال برای بسیاری از دستگاه ها روغن هیدرولیک 68 بهران مورد استفاده قرار می گیرد اما برای بسیاری از دیگر دستگاه ها روغن بهران تراش و یا پارس اترک و یا حتی روغن سری پارس بابک نیز برای دستگاه ها مورد استفاده قرار می گیرند.

پیشنهاد می شوند برای زمان تعویض روغن، کاتالوگ دستگاه را مشاهده کنید، زمان بندی تعویض روغن در کاتالوگ دستگاه نوشته شده است اما تا زمانی که روغن دستگاه به اتمام نرسیده است می توان از همان روغن استفاده کرد.

روغن بهران تراش بشکه

خرید روغن تراش از فروشگاه روغن سیتی

فروشگاه روغن سیتی یکی از معتبرترین و قدیمی‌ترین فروشگاه‌های آنلاین در زمینه فروش روغن تراش است. این فروشگاه انواع محصولات روغن صنعتی را از برندهای معتبر و با کیفیت مختلف ارائه می‌دهد. مشتریان می‌توانند از تنوع بالای محصولات انتخاب کنند و با اطمینان از کیفیت و اصالت محصولات خرید کنند. علاوه بر این، فروشگاه روغن سیتی با ارائه خدمات پس از فروش عالی و ارسال سریع محصولات، به رضایت مشتریان خود اهمیت می‌دهد. به عنوان یک منبع معتبر برای تهیه روغن صنعتی، فروشگاه روغن سیتی به مشتریان خود اطمینان می‌دهد که محصولات با کیفیت و اصالتی را دریافت خواهند کرد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید