آموزشی

مشخصات فنی روغن صنعتی در ماشین آلات کارخانه ها

روغن صنعتی در ماشین آلات کارخانه ها

مشخصات فنی روغن صنعتی در ماشین آلات کارخانه ها و هر آنچه که می‌خواهید در مورد روان کننده‌های صنعتی بدانید در این مقاله خواهید یافت پس با روغن سیتی همراه باشید. مهم نیست که در چه صنعتی هستید اگر می‌خواهید پیشرفت کنید باید اطمینان داشته باشید که تمام ماشین آلات شما به نفع شما کار می‌کنند و بهره وری کلی، کارایی و سودآوری عملیات شما را افزایش می‌دهند.

باور کنید یا نه همه اینها را می‌توان از طریق روغن کاری مناسب به دست آورد. انواع مختلفی از روان کننده‌ها در صنایع مختلف از جمله معدن، ساخت‌وساز، دریایی، کشاورزی، جنگل‌داری، تولید، مواد غذایی و روان کننده‌های صنعتی خودرو استفاده می‌شود. همه آنها ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارند و بهتر است گزینه‌ای را انتخاب کنید که نیازهای خاص عملیات تجاری شما را برآورده کند.

به همین دلیل است ما راهنمای مفصلی آماده کردیم که مهم‌ترین مفاهیمی را که باید در مورد روانکار صنعتی در نظر بگیرید، مزایای استفاده از روانکارهای صنعتی، انواع آنها و عواملی که باید هنگام انتخاب روانکار مناسب به آن توجه شود را بیان می‌کند. برای خرید روغن صنعتی و اطلاع از قیمت روغن صنعتی می‌توانید با روغن سیتی تماس بگیرید تا شما را در خریدی لذت‌بخش راهنمایی کنند.

تاريخچه روغن های صنعتی

تا قبل از سال ۱۸۵۶میلادی روغن مورد نياز برای مصارف مختلف مانند روانكاری چرخ گاری ها و ارابه ها ، روغن فرآوری چرم و ….  از منابع روغـن هـای حيـوانی مثـل روغن نهنگ ، گاو ، خوک و… و همچنين روغن هاي گياهـــی بدست می امد و اسمی به عنوان روغن های صنعتی وجود نداشت ، ولــی به دليل اين كه مقاومـت انها پـايين بود و سريعاً تجزيه و فاسد می شدند و موارد استفـــاده آنها محدود بود. به مرور و با پیشرفت صنعت ، نیاز به مواد جدید بیشتر احساس می شد تا قادر باشند اصطكاک بين سطوح متحرك را كاهش دهند.

و پـس ازاسـتخراج نفت و پيشرفت سريع صنعت نفت در سال ١٨٨٣میلادی و بهبود فرايندهای تقطير و تصفيه نفت خام روغن های با پایه نفت توليد شده و جايگزين روغن های چرب گرديد و امكان استفاده از روغن های صنعتی در مصارف مختلف فراهم شد . روغن های نفتــــی خيلي سريع برتری خود را نسبت به انواع ديگر روغـن ثابـت نمودنـد و در نتيجـه اسـتفاده از روغن های حيوانی، نباتی ، ماهی و…. براي روغنكاری به تدريج منسوخ شد.

کاربرد های روغن صنعتی در ماشین آلات کارخانه ها

روغن صنعتی در کارخانه های مختلفی از جمله در کارخانه های:

  • کارخانه های صنایع غذایی
  • کارخانه های صنایع تولید سیمان
  • کارخانه های صنایع شیمیایی
  • کارخانه جات داورسازی
  • کارخانه تولید مواد مختلف غذایی
  • کارخانه تولید برق
  • کارخانه صنایع فلز کاری و کشتی رانی
  • کارخانه نساجی و پارچه بافی

و بسیاری کارخانه جات دیگر چه به صورت مایع و چه به صورت جامد مورد استفاده قرار می گیرد.

انواع روغن های صنعتی کدامند؟

  • روغن هیدرولیک، روغن های با شاخص گرانروی بالا و یا روغن هیدرولیک بدون روی
  • روغن های گردشی برای به کارگیری در ماشین های صنعتی شامل سیستم های گردشی و هیدرولیکی
  • انواع روغن های دنده معدنی و سنتتیک با پایه PAO (Poly-Alpha-Olefin) و PAG ‪(Polyalkylene Glycol)‬
  • روغن های پمپ وکیوم و پمپ های دیفیوژن با پایه سیلیکون برای مصرف در صنایع اتمی و اتاق های خلا
  • روغن های ترانسفورماتور و عایق الکتریکی
  • روغن های انتقال حرارت معدنی و سنتتیک جهت استفاده در سیستم های انتقال حرارت بسته و غیر مستقیم تا دمای 360 درجه سانتیگراد
  • روغن های امولسیون شونده، روغن های آب صابون و روغن های کشش
  • روغن های عملیات حرارتی برای انواع عملیات کوئینچینگ قطعات فولادی و آلیاژهای گوناگون
  • روغن های کمپرسورهای هوا از نوع مارپیچی و تیغه ای و همین طور کمپرسورهای روتاری اسکروو کمپرسورهای گاز
  • روغن های کمپرسورهای سرمایشی ویژه سرد خانه ها و سیستم های تهویه
  • روغن های توربین برای مصرف در انواع توربین های بخاری، آبی و گازی صنعتی در نیروگاه های برق، پتروشیمی ها و پالایشگاه ها
  • روغن های مخصوص ماشین ابزار، روغن های برش، مته کاری، تراشکاری و فرزکار فلزات آهنی
  • روغن با گرید خوراکی ویژه صنایع غذایی و داروسازی برای مصرف در دستگاه هایی که در نزدیکی مواد خوراکی فعالیت دارند.
  • روغن های زنجیر
  • روغن صنعتی خوراکی یک مایع چرب است که به طور فیزیکی از چندین سبزیجات و همچنین برخی بافت‌های حیوانی استخراج می‌شود، که بیشترین ارزش را دارد. این نوع از روغن ها از دانه های گیاهی و در کارخانه های تولید روغن خوراکی، فرآوری می شوند. روغن صنعتی خوراکی یکی از انواع روغن های پر مصرف در کشورهای دنیا به خصوص کشور ایران است.

مشخصات فنی روغن صنعتی در ماشین آلات کارخانه ها

چرا به روغن مواد افزودنی اضافه می کنیم؟

روغن صنعتی در اولین حالت خود که روغن پایه نامیده می شود. دارای ویژگی های لازم جهت استفاده در تجهیزات نبوده و برای تولید روغن با کیفیت که در برابر حرارت و کارهای سنگین بهترین بازدهی را دهد این مواد به روغن پایه اضافه می شود.

  1. پاك كننده ها و معلق كننده ها Dispersants & Detergent
  2. بهبود دهنده شاخص گرانروي VI –Improver
  3. مواد ضداكسيداسيون Anti-Oxidant
  4. موادضدساییدگي Anti-Wear
  5. مواد ضدخوردگي و ضد زنگ زدگي Anti-Rust & Oxidation
  6. مواد پايين آورنده نقطه ريزش Pour Point Depressant
  7. مواد ضدكف Anti-Foam

کاربرد انواع روغن صنعتی برای ماشین آلات مختلف

مهمترین کاربرد روغن صنعتی استفاده از این روغن ها برای ماشین آلات و دستگاه های مختلف می باشد. همانطور که می دانید بسیاری از این ماشین آلات که در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرند دارای جعبه دنده هستند که برای جلوگیری از آسیب رسیدن به این جعبه دنده ها در زمان کار کردن با ماشین آلات از روغن های صنعتی استفاده می کنند.

روغن های توربین نیز امروزه از محبوبیت زیادی در صنایع مختلف برخوردار هستند چرا که می توانند نقش روان کننده را به خوبی ایفا کنند و کارکرد توربین ها را به میزان زیادی بهبود می دهند. نکته مهمی که باعث استفاده از روغن صنعتی در ماشین آلات می شود این است که این روغن ها باعث جداسازی روغن از آب و بخار نیز می شوند.

روغن های صنعتی به غیر از اینکه برای ماشین آلات صنعتی بزرگ و چرخ دنده ها به کار برده می شود، برای خیلی از مقاصد دیگر هم به کار برده می شود. موارد دیگری مثل روغن های چربی برای پیشگیری از چسبیدن مواد اولیه ی تولیدات صنعتی بسیار به کار برده می شوند.

همین طور از استفاده دیگر آن را می توان به استفاده های زیستی انسان، در ارتباط با ساخت که بیشتر جهت کم شدن اصطکاک و کمک به کارکرد بهتر و کارآمد یک مکانیزم است اشاره کرد. شما با خرید روغن صنعتی این امکان را دارید که با پرداخت وجه برای یک کالا به چند هدف دست یابید .بخاطر کم بودن قیمت روغن هیدرولیک و روغن های صنعتی نسبت به دیگر موارد همچنین کاربرد و کیفیت و کارایی بالایی که دارند این روغن ها مورد استقبال همگان هستند.

مشخصات فنی روغن صنعتی در ماشین آلات کارخانه ها

کاربرد روغن صنعتی و هیدرولیک در انتقال قدرت

یکی از کاربرد روغن صنعتی و روغن های هیدرولیک که امروزه از مهمترین کاربردهای آن به شمار می آید برای انتقال قدرت می باشد. یکی از مهمترین ویژگی های روغن های هیدرولیک که برای انتقال قدرت مورد استفاده قرار می گیرند این است که درصد خلوص بسیار بالایی دارند. همانطور که می دانید امروزه دستگاه های هیدرولیکی در بسیاری از صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرند و کاربردهای زیادی نیز دارند. بنابراین روغن های هیدرولیک را می توان از پرکاربردترین و بهترین روغن های صنعتی دانست که امروزه افراد زیادی علاقه مند به خرید روغن هیدرولیک و استفاده کردن از آنها می باشند.

تفاوت روغن توربین و روغن هیدرولیک چیست؟

کاربرد روغن صنعتی در انتقال حرارت

از دیگر کاربردهای روغن های صنعتی استفاده از آنها برای انتقال حرارت می باشد. اصلی ترین وظیفه این روغن ها در صنایع مختلف این است که حرارت محیط را دریافت کرده و از گرم شدن محیطی که در آن قرار دارند جلوگیری کنند. یکی از مهمترین ویژگی ها و مشخصه های این این روغن های صنعتی این است که دارای ضریب انتقال حرارت بالایی دارند و به همین علت نیز در صنعت بسیار پرکاربرد هستند. البته نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که این روغن ها دارای ضرایب انتقال حرارت مختلفی هستند و بر همین اساس نیز در صنایع مختلف کاربردهای متفاوتی دارند.

کاربرد روغن های صنعتی در برش و تراشکاری

آخرین کاربرد روغن صنعتی که ما در این مطلب درباره آن صحبت خواهیم کرد و اطلاعاتی را به شما ارائه می دهیم کاربردهای این روغن ها در صنعت برش و تراشکاری می باشد.

اصلی ترین وظیفه ای که این روغن ها در صنعت برش و تراشکاری دارند این است که براده ها را از قطعه ای که در حال کار بر روی آن هستید دور می کند و علاوه بر این می تواند به میزان زیادی در خنک کردن ابزارهایی که برای تراشکاری و برش مورد استفاده قرار می گیرند نیز کاربرد داشته باشد. معمولا روغن های مخصوص تراشکاری و برش در ماشین کاری سوپر آلیاژها نیز بسیار مفید و کاربردی هستند و در این صنعت نیز استفاده های مختلفی دارند. شما همچنین می توانید از این روغن ها برای فرزکاری و چرخ دنده تراشی نیز استفاده کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید