آموزشی

معرفی انواع روغن بهران حرارت و مزایای آن

انواع روغن بهران حرارت

شرکت بهران از جمله تولیدکنندگان برجسته انواع روغن صنعتی در ایران می باشد. در هر سیستم انتقال حرارت، مقاومت بالای روغن در مقابل حرارت و اکسیداسیون اهمیت بسیاری دارد. روغن بهران حرارت با برخورداری از این ویژگی ها منجر به افزایش بازدهی انتقال حرارت غیر مستقیم در سیستم بسته با حداکثر دمای  oC320 می گردد. انواع روغن بهران حرارت با پایه معدنی و ترکیبات افزودنی باکیفیت تولید می شوند. روغن سیتی به عنوان مجموعه ای معتبر در زمینه ارائه این محصول و دیگر روغن های صنعتی، به معرفی و شرح ویژگی های آن پرداخته است.

انواع روغن بهران حرارت

در تهیه این محصول از روغن پایه مرغوب بهره گرفته اند. گردش هوا در فضای بسته امری دشوار بوده و بر همین اساس روغن بهران برای سیستم بسته عملکردی ایده آل را ارئه می دهد. دمای سیستم می تواند حداکثر تا  oC320 باشد. این روغن در صورت کار دائم و دمای بالا همچنان یکپارچگی خود را حفظ می کند.

مواد پایه پس از انجام آزمایش های بسیار دقیق انتخاب شده و هوشمندانه به کار رفته اند. فراریت پایین قابلیت عدم ایجاد رسوب را به ارمغان آورده و بدین ترتیب کاهش هزینه های تعویض و نگهداری تجهیزات را منجر شده است. به طور کلی یک روغن حرارتی مناسب و باکیفیت می بایست از خصوصیاتی نظیر ظرفیت و هدایت حرارتی بالا، پایداری اکسیداسیونی مناسب، قابلیت پمپ شدن، فشار بخار پایین، عدم خوردگی و نقطه اشتعال بالا برخوردار باشد.

انواع روغن بهران حرارت

روغن بهران حرارت تمامی این ویژگی ها را دارد. برای تهیه این روغن مرغوب و کسب اطلاعات بیشتر درباره قیمت و ویژگی های آن به وبسایت روغن سیتی مراجعه کنید.  

مشخصات فنی

مشخصات فنی روغن مهم ترین اطلاعات مربوط به آن را بیان می کند. روغن سیتی به شما خریداران گرامی توصیه می کند همواره پیش از خرید به این موارد توجه ویژه ای داشته باشید. روغن مناسب با توجه به نیاز ماشین آلات و تجهیزات می بایست انتخاب شود. کیفیت پایین روغن، تبخیر آن و تغییر شدید شاخص گرانروی را به دنبال دارد. تصمیم گیری در این رابطه به نوع کار، دمای منبع و مصرف کننده وابسته است.

گرانروی روغن بهران حرارت برای دو دمای °C 40 و 100 تفاوت دارد. کمترین دمایی که این روغن قادر به انتقال دما می باشد، 12- اعلام شده است. جدول مشخصات روغن بهران حرارت شامل فاکتورهایی اعم از دانسیته، نقطه ریزش، شاخص گرانروی و گرانروی به شرح زیر است:

مشخصات فيزيكی-شيميايی گرانروی

100°C 40°C

 cst

شاخص گرانروی  نقطه اشتعال

°C

 نقطه ريزش

°C

دانسيته 

15°C

kg/m³

روش آزمون ASTM D445 ASTM D2270 ASTM D92 ASTM D97 ASTM D4052
بهران حرارت 32             5.5 100 206 -12 869

کاربرد اصلی انواع روغن بهران حرارت

بر اساس آنچه پیشتر نیز اشاره شد، کاربرد اساسی محصول مذکور در سیستم های بسته مطرح است. روغن بهران حرارت جابجایی حرارت از منبع گرما به سمت مصرف کننده و کاهش دما را در تاسیسات بر عهده دارد. اگرچه اغلب این روغن با پایه معدنی عرضه می گردد، اما همچون دیگر روغن های صنعتی می توان آن را بر مبنای مواد مختلفی تولید کرد.

از جمله فرآیندهایی صنعتی که به این روغن نیاز دارند شامل: خنک سازی بلوک موتور، خنک کردن رادیاتور به واسطه واکنش گرمازا، بهره گیری از انرژی خورشید جهت تولید آب گرم، حفظ محفظه اقلیمی یا تونل باد در دمای خیلی کم، حفظ دمای پایین در پیست یخ، سردخانه و تجهیزات الکترونیکی سرماساز با قدرت زیاد می باشد. برخی ویژگی های کاربردی روغن بهران شامل:

  • این محصول نسبت به حرارت زیاد واکنشی ندارد. بدین ترتیب تبخیر یا جوش آمدن در دمای زیاد رخ نمی دهد.
  • این روغن هرگز باعث انتشار گازهایی مانند CO2 و Nox نمی شود. بنابراین ایمنی بیشتری را فراهم می آورد.
  • کارکرد آن بدون ایجاد اثرات سمی صورت می گیرد. بعلاوه هیچ بویی تولید نمی کند.
  • روغن بهران حرارت باعث ایجاد امولسیون در آب نمی شود.
  • این محصول با کاسه نمد سازگاری بسیار خوبی دارد.

فواید روغن بهران حرارت

از جمله مزایای انواع روغن بهران حرارت می توان محصول ثبات حرارتی و  اکسیداسیونی زیاد، طول عمر بالا و قابلیت فراریت کم را نام برد. ممانعت آن از ایجاد رسوب، باعث حفاظت از تجهیزات و دستگاه های گران قیمت شده و بنابراین کاهش هزینه را در پی دارد.

بعلاوه این روغن از نقطه اشتعال بالایی برخوردار می باشد و حتی در دمای کم نیز عملکرد مناسبی را ارائه می دهد. مواد افزودنی موجود در ترکیبات انواع روغن بهران حرارت، کارایی آن را بهبود بخشیده اند. دیگر مزیت های آن شامل:

  • مقاومت در مواجهه با شکست حرارتی
  • امکان کار با فشار بسیار کم
  • عدم خوردگی قطعات
  • قیمت به صرفه
  • قابلیت پمپاژ
  • راندمان انرژی بالا
  • خواص حرارتی عالی
  • امکان استفاده از سیستم پیشرفته کنترل دما
  • سازگار با نیازهای هر فعالیت صنعتی
  • بهینه سازی راندمان سیستم گرمایش
  • سطح ایمنی بالا
  • انعطاف پذیری بالا برای انواع تجهیزات

سوالات متداول

1.کاربرد روغن بهران حرارت چیست؟

از جمله فرآیندهایی صنعتی که به این روغن نیاز دارند شامل: خنک سازی بلوک موتور، خنک کردن رادیاتور به واسطه واکنش گرمازا، حفظ دمای پایین در پیست یخ، سردخانه و تجهیزات الکترونیکی سرماساز با قدرت زیاد می باشد.

2.فواید روغن بهران حرارت چیست؟

از جمله مزایای انواع روغن بهران حرارت می توان محصول ثبات حرارتی و  اکسیداسیونی زیاد، طول عمر بالا و قابلیت فراریت کم را نام برد.

1 دیدگاه در “معرفی انواع روغن بهران حرارت و مزایای آن

  1. رقیه کریمیان گفت:

    مقاله خوبی از بهران حرارت بود، ممنون

دیدگاهتان را بنویسید