آموزشی

تمامی نکات مربوط به کم شدن روغن موتور خودرو

تمامی نکات مربوط به کم شدن روغن موتور خودرو

کارایی روغن برای ماشین شما مانند خونی است که در بدن جریان دارد. روغن برای روغن کاری موتور استفاده می شود. کم شدن روغن موتور خودرو برای موتور اتومبیل کشنده بوده و می تواند به سرعت منجر به آسیب های جدی شود. به همین دلیل است که باید آن را در سریع ترین زمان ممکن تعمیر کنید. در بیش تر موارد، فشار کم روغن تنها در حالت دور آرام زمانی که روغن موتور گرم بوده، مشخص می شود. به دلیل این که فشار روغن همیشه در حالت دور آرام، کم ترین مقدار را دارد و در زمان گرم شدن موتور حتی کم تر نیز می شود. اما چه چیزی می تواند باعث کاهش روغن شود و چگونه آن را برطرف کنید؟ اگر فکر می‌کنید روغن خودروی شما کم شده، روغن سیتی در این مقاله علائم کم شدن روغن موتور خودرو، شایع ترین علل و عوارض آن را بررسی خواهد کرد.

 

علت کم شدن روغن موتور خودرو یا ماشین

کم شدن روغن موتور خودرو علت‌هایی دارد که در این بخش به آن‌ها می‌پردازیم.

علت اول | انتخاب نوع روغن موتور اشتباه برای موتور

روغنی که در موتور خود استفاده می‌کنید، می ‌تواند باعث کاهش فشار روغن برای موتور شما، به خصوص در دور آرام شود. اگر روغن موتور شما کم شده، دفترچه راهنمای خودروی خود را بررسی کنید که چه روغنی باید برای ماشین استفاده کنید.

علت دوم | نشت روغن

در موارد نادر، ممکن است نشت روغن داخلی در موتور شما وجود داشته باشد. نشتی، فشار روغن را پایین می آورد. مشکل دیگر می تواند این باشد که یاتاقان های میل لنگ خودرو قبلاً از بین رفته اند، اما معمولاً در صورت از بین رفتن یاتاقان ها، صدای بدی از موتور خواهید شنید.

علت سوم | سوپاپ کاهش فشار روغن ضعیف یا نشتی

 سوپاپ کاهش فشار به تنظیم فشار روغن کمک می کند و از موتور شما در برابر آسیب دیدن فشار بالا محافظت می کند. به طور معمول، دریچه زمانی که از یک مقدار از پیش تعیین شده بیشتر شود، به طور خودکار باز می شود. اگر زباله  داخل این دریچه گیر کند، ممکن است دریچه باز نگه داشته شود. این مورد باعث کاهش فشار روغن می شود.

علت چهارم | ویسکوزیته روغن

روغن با ویسکوزیته پایین راحت تر از روغن با ویسکوزیته بالا در موتور جریان می یابد. این به این دلیل است که روغن با ویسکوزیته پایین مقاومت کم تری ایجاد می کند که منجر به فشار روغن پایین می شود. دما بر ویسکوزیته روغن تأثیر می گذارد. اگر از روغن تک گرید استفاده می کنید، مهم بوده که درجه آن را بسته به دمای بیرون انتخاب کنید.

 

عوارض کم شدن روغن موتور

عوارض کم شدن روغن موتور

روغن ناکافی می تواند باعث داغ شدن بیش از حد موتور شود. اجزای داخلی موتور نیز ممکن است به دلیل اصطکاک مداوم با روغن ناکافی در معرض ساییدگی و پارگی قرار گیرند. به همین دلیل است که فشار موتور باید به طور مرتب کنترل و حفظ شود.  وقتی فشار روغن کاهش می یابد، روغن قادر به رسیدن به تمام اجزای متحرک داخل موتور نیست. اجزای مختلفی از جمله پیستون ها، یاتاقان ها، سوپاپ ها و موارد دیگر در موتور وجود دارد. اگر هر جزء روغن کافی نداشته باشد، تماس فلز به فلز با سایر اجزا ایجاد می شود و موتور خودروی شما بدون روغن موتور نمی تواند کار کند. کم شدن روغن موتور خودرو شوخی نیست. اگر هنگامی که روغن کاهش می یابد به رانندگی ادامه دهید، به موتور خود آسیب جدی وارد می کنید و باید کل موتور را تعویض کنید.

شما می‌توانید مقاله نحوه تشخیص روغن موتور اصلی و تقلبی را مطالعه کنید.

 

مقدار طبیعی کم کردن روغن موتور انواع خودروها

روغن در موتور خودرو باعث می شود تا مطمئن شوید که تمام قطعات متحرک داخل موتور روغن کاری شده و محافظت می شوند. هنگامی که روغن از طریق سوراخ های داخل موتور جریان می یابد، فشار ایجاد می شود. این فشار باعث شده که روغن به تمام قسمت های موتور برسد. به همین دلیل بسیار مهم است که موتور شما دارای فشار روغن مناسب باشد. فشار روغن با PSI اندازه گیری می شود و مقدار کامل آن بسته به مارک و مدل ماشین شما متفاوت است. خودروهای مدرن اغلب دارای سنسور سطح روغن هستند. اگر روی داشبورد  قوطی روغن زرد می بینید به این معنی بوده که فشار روغن خودرو کم است. مقدار طبیعی روغن موتور با توجه به خودرو های مختلف تفاوت دارد.  به طور معمول کم شدن مقدار روغن موتور به ازای هر 1000 کیلومتر رانندگی، حدود ۲.۱ تا ۲.۵ لیتر است.

 

رفع کم شدن روغن موتور خودرو

رفع کم شدن روغن موتور خودرو

برای بررسی سیستم روغن کاری خودرو همانند روغن پارس بابک 68 می توانید از یک دستگاه فشار سنج روغن استفاده کنید. همانطور که می توان انتظار داشت، دانستن علت دقیق مشکل به شما کمک می کند تا تصمیمات بهتری برای تعمیر بگیرید و از هزینه های مربوط به تعمیرات غیرضروری موتور خودرو جلوگیری کنید. اگر با سیستم خودروها آشنایی ندارید، باید به یک متخصص اجازه دهید تا مشکل را تشخیص دهد و ببیند که علت کم شدن روغن موتور خودرو چیست. فروشگاه روغن سیتی مجهز به جدیدترین ابزارهایی است که می تواند به تعیین مشکل وسیله نقلیه شما و ارائه بهترین اقدام برای رفع آن کمک کند. ما خوشحال می شویم که به شما کمک کرده تا بتوانید از رانندگی با بهترین روغن موتور خودرو لذت ببرید.

 

سخن پایانی

در این مقاله به مبحث کم شدن روغن موتور خودرو پرداختیم و تمامی نکات مربوط به آن را توضیح دادیم. داشتن کیفیت مناسب روغن، از کم شدن روغن موتور و سلامت نگهداشتن آن جلوگیری می‌کند. می‌توانید مناسب‌ترین روغن خودرو خود را از روغن سیتی تهیه کنید.

تلفن تماس: 09194408271

منابع: vpracingfuels

روغن سیتی

بیشتر بخوانید:

بهران سمند

روغن دنده صنعتی

روغن توربین

 

سوالات متداول

  • چرا روغن موتور خودرو کم می‌شود؟

از دلایل کم شدن روغن موتور خودرو می‌توان به انتخاب اشتباهی روغن برای خودرو، ویسکوزیته روغن، نشت روغن و … اشاره کرد.

  • برای جلوگیری از کم شدن روغن خودرو باید چیکار کرد؟

اگر با سیستم خودروها آشنایی ندارید، باید به یک متخصص اجازه دهید تا مشکل را تشخیص دهد و ببیند که علت کم شدن روغن موتور خودرو چیست.

دیدگاهتان را بنویسید