آموزشی

بررسی روغن هیدرولیک ضد آتش در صنعت فولاد

کاربرد روغن هیدرولیک ضد آتش

در صنعت فولاد تعداد زیادی از چرخ دهنده‌ها قلب این فعالیت صنعتی هستند که باید عملکرد کاملی داشته باشند. در اینجا ما به ویژگی های و کاربرد روغن هیدرولیک ضد آتش در صنعت فولاد همراه با دسته بندی این روانکار و سایر کاربردهای آن در  این صنعت اشاره می‌کنیم.

آسیاب‌های فولاد و غلتان در صنعت فولاد به عنوان یک واحد تولیدی بسیار پیچیده در شرایط سختی در محیط کار می‌کنند که استفاده از تجهیزات و روانکارهای قابل اطمینان و با کیفیت کلید اصلی حفظ بازدهی بالا و کیفیت محصول هستند. روغن سیتی به‌عنوان یک مجموعه معتبر و خوشنام در عرصه فروش انواع روغن صنعتی و روانکارهای جامد و مایع توانسته است در میان صنعتگران زیادی شناخته شود.

شما می‌توانید برای خرید روغن صنعتی طیف وسیعی از محصولات روغن سیتی را در وب سایت مشاهده کرده و به راحتی به‌صورت تلفنی یا آنلاین خرید خود را انجام دهید. ما در این مجموعه کارشناسانی داریم که می‌توانند با توجه به اطلاعات و تجربیات خود شما را راهنمایی کرده و اطلاعات لازم را در اختیارتان قرار دهند.

روغن هیدرولیک چیست؟

از روغن های هیدرولیک برای انتقال قدرت و حرکت توسط فشار و جریان سیال مورد استفاده قرار می گیرد. رابطه فشار و جریان به صورت برعکس بوده به این صورت که هنگامی که فشار بالا می رود جریان کاهش پیدا کرده و زمانی که فشار کاهش می یابد جریان افزایش پیدا می کند. برای تمام سیستم های هیدرولیک جریان باعث حرکت شده و بدون وجود روغن که دارای ویژگی های خاصی باشد سیستم قادر به حرکت نمی باشد.

عملکرد روغن هیدرولیک صنعتی

  1. انتقال قدرت از یک نقطه به نقطه دیگر
  2. روانکاری قطعات مختلف یک سیستم و حفاظت از قطعات در برابر اصطکاک، سایش و زنگ زدگی
  3. انتقال حرارت ایجاد شده در سیستم
  4. آب بندی و تامین فشار

نحوه انتخاب روغن هیدرولیک صنعتی مناسب

مهمترین مسائلی که در رابطه با عملکرد روغن باید در نظر گرفت، عبارتند از:

  1. درجه حرارت عملکرد
  2. گرانروی روغن
  3. سازگاری روغن با مواد تشکیل دهنده سیستم (از قبیل سیل ها، مواد پلاستیکی و لاستیکی)
  4. مقاومت لایه روغن
  5. فشار سیستم و سرعت جواب دهی سیستم

کاربرد روغن هیدرولیک ضد آتش

اهمیت استفاده از روغن هیدرولیک ضد آتش در صنعت فولاد

سیستم‌های هیدرولیکی برای هدایت ماشین آلات از مایع تحت فشار استفاده می‌کنند. اکثر مایعات هیدرولیکی قابل اشتعال هستند و یک سیستم هیدرولیکی اگر در مجاورت با منبع احتراق قرار بگیرد ممکن است منجر به آتش سوزی شود. روغن هیدرولیکی ممکن است مقاومت خوبی در برابر آتش داشته باشد اما اسپری همین روغن به شدت آتش زا خواهد بود. از آنجایی که سیستم‌های هیدرولیک بسیار تحت فشار هستند، شعله‌های ناشی از آتش سوزی روغن هیدرولیک می‌تواند تا ده‌ها متر پخش شود.

استفاده از روانکارهای هیدرولیکی ضد آتش و نیز تجهیزات الکتریکی یا پنوماتیکی، خطر آتش سوزی را به‌حداقل ممکن می‌رساند. روان کننده های هیدرولیکی که در صنایعی همچون تولید آهن، فولاد، زغال سنگ، ساخت خودرو، صنایع دریایی همچون کشتیرانی، صنعت هواپیما باید کاملاً ضد حریق بوده و مقاومت بالایی در این مورد داشته باشد. چند کاربرد روغن هیدرولیک ضد آتش در صنعت فولاد

روغن هیدرولیک ضد آتش یک نوع روغن خاص است که برای استفاده در محیط‌های با خطر انفجار مناسب است. این نوع روغن دارای خواص خاصی است که از احتمال اشتعال و انفجار جلوگیری می‌کند. این روغن عموماً در صنایعی مانند صنایع شیمیایی، نفت و گاز، صنایع نظامی و هوایی و صنایع حفاظتی استفاده می‌شود. برای افزایش ایمنی و کاهش خطرات، استفاده از روغن هیدرولیک ضد آتش حیاتی است. این نوع روغن، در شرایط دمایی بسیار بالا یا پایین نیز به خوبی عملکرد خود را حفظ می‌کند و از اهمیت بالایی برخوردار است.

در کنار صنعت خودرو سازی، صنعت فولاد بیشترین استفاده را از روغن هیدرولیک ضد آتش دارد. در زیر به چند مورد از کاربرد های این روانکار اشاره می‌کنیم:

  • روغن هیدرولیک ضد آتش به عنوان یک روانکار برای برش ورقه‌های فولادی کاربرد دارد.
  • این روغن نوک مته یا دریل یا هر صفحه برش را به روغن سنتتیک آغشته کرده تا فولاد به‌دلیل مجاورت با حرارت بالا داغ نکرده و نشکند.
  • کمک به ایجاد برش‌های مختلف در فولاد و تبدیل آنها به انواع ساده و ویژه
  • تولید فولادهای نسوز که در ساخت محفظه‌های عملیات حرارتی مهندسی راکتور مخازن تحت فشار، دیگ‌های بخار و… استفاده می‌شود.

دسته بندی انواع روغن هیدرولیک ضد آتش

روغن هیدرولیک ضد آتش براساس ساختار و نوع موادی که در تولید آن به‌کار می‌رود کاربردهای متفاوت و گوناگونی دارد. به‌طور کلی دسته بندی این نوع روغن صنعتی شامل موارد زیر است:

  • سیال‌های امولسیون آب در روغن HFB
  • سیال‌های امولسیون روغن در آب HFA
  • سیال‌های سینتتیک HFD
  • سیال‌های آب گلایکول HFD

دسته بندی بالا ممکن است زیر شاخه‌هایی داشته باشد اما به‌طور کلی دسته بندی روغن هیدرولیک شامل همان مواردی بود که در بالا اشاره کردیم. هر کدام بسته به ساختار و مقاومتی که در برابر شعله ور شدن دارند کاربردهای مختلفی نیز دارند.

وظایف روغن هیدرولیک ضد آتش

این نوع از روغن صنعتی در موراد زیادی استفاده می‌شود که در زیر به چند مورد از آن اشاره می‌کنیم:

انتقال توان

مهم‌ترین وظیفه روغن هیدرولیک ضد آتش انتقال قدرت در تجهیزات است که در صنعت فولاد بسیار مهم و اساسی است. استفاده از سیستم‌های هیدرولیکی در این صنعت فولاد به‌دلیل قابلیت ایجاد فشارهای بالا و بدون خوردگی و اصطکاک است.

خنک کاری تجهیزات

انتقال حرارت وظیفه دیگر این روانکار است که در تجهیزات مختلفی مانند پمپ و… در هنگام کار با حرارت بالا استفاده می‌شود. اگر گرمای تولید شده منتقل نشود موجب صدمه به قطعات مختلف و تجهیزات می‌گردد. لازم است از روانکار هیدرولیکی با گرانروی بالا برای انتقال حرارت و خنک کاری استفاده کرد.

پاک کنندگی تجهیزات

سیستم‌های هیدرولیکی دارای فیلترهای مختلفی هستند. هنگامی که روغن در سیستم هیدرولیکی به جریان در می‌آید روانکار می‌تواند انواع آلودگی، آب و ذرات معلق را با گردش در سیستم جذب کرده و مانع از آسیب رسیدن به سایر تجهیزات می‌شود.

روغن هیدرولیک ایرانول HV100 (بشکه)

ویژگی های روغن هیدرولیک ضد آتش در صنعت فولاد

روغن هیدرولیک ضد آتش یکی از اجزای اساسی در صنعت فولاد است که برای کارکرد صحیح و ایمنی در محیط های با خطر انفجار بالا بسیار حائز اهمیت است. این نوع روغن هیدرولیک دارای ویژگی های منحصر به فردی است که آن را از روغن های هیدرولیک معمولی متمایز می کند. یکی از ویژگی های اصلی آن این است که دارای نقطه اشتعال بسیار بالایی است که باعث می شود در معرض حرارت و اشتعال قرار گرفتن نباشد. همچنین، این نوع روغن دارای ویژگی های ضد خوردگی و ضد حرارت بالا است که باعث مقاومت در برابر شرایط سخت محیطی می شود.

روغن هیدرولیک ضد آتش در صنعت فولاد برای استفاده در ماشین آلات و تجهیزاتی که با دمای بالا و خطر انفجار در تماس هستند، حیاتی است. این نوع روغن هیدرولیک به خوبی با دمای بالا و فشارهای بالا کار می کند و از بین رفتن خطر انفجار در محیط های مختلف جلوگیری می کند. همچنین، این نوع روغن دارای ویژگی های حفاظتی برای تجهیزات و ماشین آلات است که باعث افزایش عمر مفید آنها می شود. به طور کلی، استفاده از روغن هیدرولیک ضد آتش در صنعت فولاد باعث افزایش ایمنی، کارایی و عمر مفید تجهیزات می شود و به کاهش خطرات مرتبط با حرارت و انفجار کمک می کند.

کاربرد روغن هیدرولیک ضد آتش

نکات مهم پیرامون روغن هیدرولیک صنعتی:

شایان ذکر است بدانید روغن هیدرولیک صنعتی یکی از پر مصرف ترین در عین حال پرکاربردترین روغن های صنعتی است که از کاربردهای بسیار زیادی برخوردار می باشد. این محصول علاوه بر روانکاری، نقش زیادی در انتقال قدرت و حرارت ایفا می کند.
نکته قابل توجه این است که کارکرد بهتر روغن هیدرولیک صنعتی می تواند منجر به افزایش طول عمر سیستم شود و همچنین زمان تعویض روغن را به تاخیر بیاندازد. از دیگر کاربردهای این فرآورده استفاده از آن در سیستم های هیدرولیک صنعتی، سیستم های گردشی و پرس های سبک و سنگین، سیستم های دارای فرمان و گیربکس هیدرولیک، سیستم های انتقال و جابجایی قدرت هیدرولیکی و…می باشد.

از نکات مهم پیرامون روغن هیدرولیک صنعتی این است که به شدت حساس و آسیب پذیر است و در کوتاه ترین زمان ممکن آلوده می شود. چنانچه آلودگی به این روغن نفوذ کند خصوصیات فیزیکی و شیمیایی موجود در آن تغییر می کند و این مسئله منجر به بروز آسیب های جدی در این فرآورده خواهد شد.
لازم به ذکر است بدانید تعویض روغن هیدرولیک صنعتی از جمله اقداماتی است که آگاهی از آن برای هر راننده ای الزامی است. تعویض به موقع و زودهنگام روغن می تواند علاوه بر روانکاری سیستم فرمان خودرو، موجب افزایش طول عمر پمپ هیدرولیک و ارتقای عملکرد آن شود که این مسئله برای تمامی صاحبان خودرو دارای اهمیت اساسی می باشد.

زمان مناسب برای تعویض روغن هیدرولیک صنعتی به عناصر و موارد متعددی نظیر تنوع تجهیزات، کاربرد و کارکرد روغن و .. بستگی دارد و تنها نمی توان بر مبنای کارکرد خودرو زمان تعویض روغن را مشخص نمود. نکته قابل توجه این است که در صورت عدم مشاهده کیفیت و کارایی صحیح و مناسب روغن باید به تعویض آن اقدام نمود.

نکته: تعویض روغن هیدرولیک بسیار ارزان تر و به صرفه تر از تعویض چرخ دنده است لذا در صورت بروز هرگونه اختلال در خودرو توصیه می شود روغن تعویض شود.

خرید روغن هیدرولیک از فروشگاه روغن سیتی

فروشگاه روغن سیتی یکی از بهترین منابع برای خرید روغن هیدرولیک است. این فروشگاه برندهای معتبر و با کیفیت را ارائه می‌دهد که اطمینان حاصل کنید که محصولی اصلی و با کیفیت را خریداری می‌کنید. روغن هیدرولیک یک نوع روغن خاص است که برای انتقال قدرت و کنترل حرکت در سیستم‌های هیدرولیک استفاده می‌شود. این نوع روغن باید دارای ویژگی‌های خاصی باشد تا بتواند به درستی کار کند.

یکی از مزایای خرید روغن هیدرولیک از فروشگاه روغن سیتی، قیمت مناسب و تنوع محصولات است. این فروشگاه انواع روغن‌های هیدرولیک را ارائه می‌دهد که به انواع مختلف سیستم‌های هیدرولیک متناسب هستند. همچنین، این فروشگاه بهترین برندهای روغن هیدرولیک را ارائه می‌دهد که از نظر کیفیت بسیار بالا هستند.

با خرید از این فروشگاه می‌توانید به طور مطمئن و اطمینان‌بخش روغن هیدرولیک مورد نیاز خود را تهیه کنید و از کیفیت و عملکرد بهتری برای سیستم‌های خود بهره‌مند شوید. به عنوان یکی از مهمترین عناصر در سیستم‌های هیدرولیک، انتخاب روغن هیدرولیک مناسب بسیار اهمیت دارد و فروشگاه روغن سیتی به شما کمک می‌کند تا بهترین انتخاب را داشته باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید