آموزشی

ویژگی های روغن موتور مناسب به چه صورت است!

ویژگی های روغن موتور مناسب

اگر در جستجوی یافتن بهترین روغن موتور هستید، باید با کیفیت و ویژگی های روغن موتور مناسب آشنا باشید. هر روغن موتور از جمله روغن بهران موتور، به ویژگی های مشخصی نیاز دارد که بتواند به درستی کارایی و ماندگاری آن را تعیین نماید. مشخصات اصلی که باید در بهترین روغن موتور وجود داشته باشد، شاخص ویسکوزیته بالا، پایداری حرارتی و پایداری اکسیداسیون است.

 

معرفی روغن موتور خودرو

هدف اصلی روغن موتور این است که تمام قطعات فلزی متحرک داخل موتور ماشین را روغن کاری کند. روغن موتور، تضمین می ‌کند که پیستون ‌ها، سوپاپ ‌ها، میل بادامک و سایر اجزا، به آرامی حرکت می‌ کنند یا می‌ چرخند. همچنین، به طور همزمان اصطکاک را به حداقل رسانده و سایش قطعات را کاهش می ‌دهند. نتیجه کار، عمر طولانی تر موتور و خرابی های مکانیکی کمتر است.

 

اهمیت استفاده از روغن موتور

روغن موتور بیشتر از روغن کاری کارایی دارد که با ویژگی های روغن موتور مناسب اثربخشی آن نیز بیشتر می شود. به عنوان مثال، روغن با انتقال گرما به سیستم خنک کننده موتور، کمک می کند. اصطکاک و البته فرآیند احتراق گرمایی نیز در موتور خودرو ایجاد می شود. روغن موتور نه تنها این اصطکاک را کاهش می دهد، بلکه مقداری از گرما را از اجزایی که با آنها در تماس است، جذب می کند.

اهمیت استفاده از روغن موتورهمانطور که در موتور گردش می کند، قبل از بازگشت به ظرف روغن جایی که در آن ذخیره می شود، گرما را جذب خواهد کرد که در آنجا مقداری گرما از بین می رود. همچنین، نقش مهمی در تمیز کردن موتور دارد. آنها مجهز به مواد افزودنی، اصلاح کننده اصطکاک، مواد شوینده یا پاک کننده، بهبود دهنده ویسکوزیته و موارد مشابه هستند که از تجمع رسوبات دیگر در موتور جلوگیری می کند. ضمن آنکه در بهبود راندمان عملیاتی و محافظت از اجزای موتور موثر خواهند بود.

 

انواع ویژگی های روغن موتور مناسب

انواع ویژگی های روغن موتور مناسب3 ویژگی اساسی که یک روغن موتور خوب باید داشته باشد. در ادامه به ویژگی های روغن موتور مناسب می پردازیم.

ویژگی اول | شاخص ویسکوزیته بالا

ویسکوزیته، اساساً مقاومت سیالات در برابر جریان است. برای اطلاع از کیفیت یک روانکار، توجه به ویسکوزیته آن در دماهای مختلف بسیار مهم خواهد بود.

ویژگی دوم | پایداری دمایی

یکی دیگر از ویژگی های مهمی که یک روغن موتور خوب باید داشته باشد، پایداری دمای بالای آن است. از آنجایی که روان کننده ها در قسمتی از موتور کار می کنند که دما در آن بیش از سایر قسمت ها می باشد، آنها باید ویژگی هایی داشته باشند که اجازه ندهند در دمای بالا، قطعات خراب شوند.

ویژگی سوم | پایداری اکسیداسیون

پایداری اکسیداسیون نیز دیگر مشخصه یک روغن موتور خوب است. منظور از اکسیداسیون، واکنش شیمیایی است که بین روغن روان کننده و اکسیژن رخ می دهد. در صورتی که نرخ اکسیداسیون زیاد باشد، می تواند در کاهش عمر روانکار، نقش داشته باشد. نه تنها این، بلکه ویسکوزیته بالایی در روغن ایجاد می کند که منجر به تولید لجن می شود. بهترین روغن موتور، می بایست به گونه ای باشد که با اکسیژن، ترکیب نشود.

 

نحوه تشخیص اصل بودن روغن موتور

نحوه تشخیص اصل بودن روغن موتور6 عنصر وجود دارد که می تواند به شما در تشخیص روغن موتور اصلی و تقلبی کمک کند. در ادامه به بررسی ویژگی های روغن موتور مناسب می پردازیم.

  1. تامین کننده روغن موتور

ساده ترین راه برای بررسی تقلبی بودن روغن موتور، بررسی تامین کننده است. با توجه به اینکه در دنیا استانداردهایی وجود دارد که تامین کنندگان باید آنها را رعایت کنند، احتمال تقلبی بودن روغن وارداتی حال کاهش است. از سویی دیگر، مطابق با ضوابط و استانداردهای داخلی، مارک های معتبری وجود دارد که می توان از آنها روغن موتور خودرو را تهیه کرد. فقط کافیست از فروشگاه های معتبر، آن را تهیه کنید.

  1. توزیع کننده روغن

همیشه بررسی کنید که آیا فروشگاه توزیع کننده مجاز است یا خیر. تمام روغن های توزیع شده توسط نمایندگی های مجاز، دارای برچسبی با اطلاعات شرکت هستند.

  1. قیمت نهایی محصول

اگر قیمت یک روان کننده خاص، کمتر از میانگین بازار است، باید مبدا محصول مورد نظر را دوباره بررسی کنید. در غیر این صورت، شما خطر استفاده از روغن تقلبی را دارید که عواقب جدی بر موتور خودروی خواهد داشت.

  1. بسته بندی ظرف روغن

اطمینان حاصل کنید که روی بسته بندی، اطلاعات تقلبی ثبت نشده باشد. برچسب ها و درپوش های ظروف روغن موتور، باید با برچسب های اصلی مطابقت داشته باشد. بنابراین، به رنگ برند روغن موتور و لوگوی ثبت شده، به خوبی دقت کنید.

  1. رنگ و بوی روغن

روغن موتور اصلی، معمولا طلایی و شفاف است، در حالی که روغن تقلبی رنگ قهوه ای یا مشکی دارد. این بدان دلیل است که بیشتر روغن های تقلبی، از روغن های مستعمل ساخته می شوند. بنابراین، هنگام خرید روغن، به رنگ آن توجه کنید. همچنین اگر روغن موتور هنگام باز کردن ظرف، بوی سوختگی بدهد به احتمال زیاد تقلبی است.

  1. قوام و ویسکوزیته

این عنصر باید به ویژه توسط مصرف کنندگان با تجربه ای که قبلا از همان نوع روغن استفاده کرده اند، مورد توجه قرار گیرد. اگر هنگام تعویض روغن، متوجه تغییر قوام (ویسکوزیته) روغن شدید، منشا آن را دوباره بررسی کنید.

شما می توانید مقاله سطح کیفی روغن موتور را مطالعه کنید.

 

خرید و فروش روغن موتور

هنگام انتخاب روغن موتور با دانستن ویژگی های روغن موتور مناسب خودروی خود نکات فوق را رعایت کنید تا مطمئن شوید که ماشین را از اثرات منفی استفاده از روغن های تقلبی محافظت خواهید کرد. همچنین، اگر مطمئن نیستید که چه نوع روان‌کننده ‌ای برای برند خودروی شما مناسب است، می توانید مشاوره های لازم را از کارشناسان ما دریافت نمایید. روغن سیتی، با ارائه روغن موتور اورجینال و اصل، به سلامت بیشتر خودروی شما، کمک شایانی خواهد کرد.

 

نتیجه گیری

موتور خودرو ها نیز برای بهبود عملکرد خود به غذای مناسب نیاز دارند. روغن موتور ها یا روانکار ها علاوه بر تغذیه رسانی موتور ها، طول عمر آن ها را نیز افزایش می دهند. شما می توانید برای دانستن ویژگی های روغن موتور مناسب و انتخاب بهترین روغن دنده صنعتی با کارشناسان مجموعه روغن سیتی در ارتباط باشید.

تلفن تماس: 09194408271

منبع: vpracingfuels

روغن سیتی

بیشتر بخوانید:

بهران اتوماتیک ll

پارس بابک 68

بهران درفش 46

بهران سمند

 

سوالات متداول

  • ویژگی های روغن موتور مناسب به چه صورت است؟

از جمله ویژگی های روغن موتور مناسب می توان به شاخص ویسکوزیته بالا، پایداری دمایی و پایداری اکسیداسیون اشاره کرد.

  • انواع استانداردهای روغن موتور به چه صورت است؟

از جمله انواع استانداردهای روغن موتور می توان به استاندارد SAE، استاندارد ACEA و … اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید