آموزشی

نکات مهم هنگام خرید گریس نسوز

خرید گریس نسوز

گریس‌ها یا روان کننده‌ها به‌طور سنتی برای روانکاری وسایل نقلیه، کشتی‌ها، ماشین‌آلات و اجزای آن‌ها همیشه استفاده می‌شده است. گریس نسوز یک ماده نیمه جامد است که از ترکیب نوعی روغن به همراه افزودنی های مخصوص به وجود می آید. با افزودن موادی به روغن خاصیت این ماده را بالا می برند. در دمای طبیعی گریس نسوز حالت نیمه جامد دارد.

با توجه به تنوع گزینه‌ها، مهندس روغن‌کاری باید هنگام تهیه گریس برای برآوردن نیازهای دمای بالا، انتخابی متمایز باشد. انتخاب گریس باکیفیت بسیار مهم است. در ادامه با روغن سیتی همراه باشید تا ویژگی های گریس نسوز خوب را باهم بررسی کنیم.

نکات مهم هنگام خرید گریس نسوز

خرید گریس نسوز مناسب کاملا به شناسایی دقیق محیط کار، دستگاه و نوع ترکیبات گریس بستگی دارد. برخی از چرخ دنده ها و یا یاتاقان های صنعتی مورد استفاده در کارخانه ها در حین کار، با سرعت گرفتن و دیگر عوامل محیطی دچار حرارت بسیار زیادی می شوند. این حرارت می تواند از حدود ۱۰۰ الی ۲۵۰ درجه سانتی گراد را نیز شامل شود.

استفاده از گریس نسوز مناسب، برای جلوگیری از کاهش طول عمر قطعات در برابر حرارت زیاد یک مزیت به حساب می آید. همچنین برخی از یاتاقان ها تحت فشار بار بالایی قرار می گیرند و یا محیط کارخانه دارای رطوبت می باشد. تمامی این عوامل باعث کاهش طول عمر قطعه و همچنین عملکرد نامطلوب آن خواهد شد.

برای اینکه بتوانید انتخاب درستی از گریس نسوز داشته باشید اولا باید تمامی شرایط و محدودیت های کارخانه و دستگاه ها را شناسایی کرده و بر مبنای آن گریس مناسب با ترکیبات مناسب را خریداری کنید.

مثلا در کارخانه فولاد که دارای دمای بسیار بالایی می باشد استفاده از گریس نسوز با قابلیت ضد اکسیداسیون، تحمل پذیری بالا در برابر بار، ضد آب و نسوز بودن در درجه حرارت بین ۱۵۰ تا ۱۶۰ درجه سانتی گراد مفید می باشد.

خرید گریس نسوز

در این ادامه، به بررسی نکات مهم هنگام خرید گریس نسوز می‌پردازیم.

۱. نوع گریس نسوز

باید در نظر داشت که گریس نسوز به دو نوع آلومینیومی و منیزیمی تقسیم می‌شود. هر کدام از این نوع‌ها برای مناطق مختلف قطعات گرمایی مناسب هستند. برای مثال، گریس منیزیمی برای استفاده در قطعات گرمایی با دمای بالاتر و گریس آلومینیومی برای قطعات با دمای پایینتر مناسب است. لذا، قبل از خرید باید نوع گریس نسوز مورد نیاز را تعیین کرد.

۲. راندمان گریس نسوز

راندمان گریس نسوز به معنای درصد پوشش قطعات گرمایی توسط این ماده است. راندمان بالاتر به معنای حفاظت بیشتر قطعات گرمایی و همچنین مصرف کمتر گریس نسوز است. بنابراین، برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها و حفاظت بهتر قطعات گرمایی، خرید گریس نسوز با راندمان بالا باید انتخاب شود.

۳. طول عمر گریس نسوز

طول عمر گریس نسوز، به معنای مدت زمانی است که این ماده بر روی قطعات گرمایی باقی می‌ماند. باید به یاد داشت که گریس نسوز با طول عمر بالاتر، نیاز به تعویض کمتری دارد و در نتیجه، هزینه صرفه‌جویی و زمان خرید و تعویض کمتری را برای کاربر به همراه دارد.

۴. قیمت خرید گریس نسوز

قیمت خرید گریس نسوز، باید با توجه به کیفیت و ویژگی‌های آن انتخاب شود. برای مثال، خرید گریس نسوز ارزان قیمت ممکن است به طور کلی از کیفیت پایین‌تری برخوردار باشد و در نتیجه، مصرف کمتری را به همراه داشته باشد. بنابراین، برای خرید گریس نسوز، باید به کیفیت آن توجه کرد و به دلیل ارزانی قیمت آن، تصمیم‌گیری نکرد.

ویژگی‌های یک گریس خوب

چندین عامل در تعیین کیفیت گریس نسوز تاثیرگذار هستند:

  • نوع مواد افزودنی
  • نوع روغن مورد استفاده
  • نوع روغن پایه اضافه شده
  • نوع غلیظ کننده‌ی مورد استفاده
  • حداکثر دمای گریس
  • میزان گرید
  • نوع مواد افزودنی در گریس نسو

گریس‌های نسوز با توجه به توانایی که دارد قیمت مقرون به صرفه‌ای دارند از این ویژگی‌ها می‌توان به مقاومت در برابر زنگ خوردگی و ضد اکسیداسیون بودن اشاره کرد. گریس نسوز با کیفیت می‌تواند تا دمای ۲۰۵ درجه سانتی گراد را نیز تحمل کند.

خرید گریس نسوز

مهترین اجزای یک گریس چیست؟

اما مهمترین بخش از ترکیب گریس ها، استفاده از روغن صنعتی پایه می باشد که حدود ۸۰ تا ۸۵ درصد از حجم گریس را تشکیل می دهد و دارای دو دسته معدنی و سنتیک می باشد.

در واقع بخش اصلی قوام دهندگی ، همین روغن بوده که اگر دارای کیفیت مطلوبی نباشد، گریس به صورت دو فاز در خواهد آمد و هیچ کاربردی نخواهد داشت. دومین ترکیب استفاده از غلیظ کننده ها عموما از نوع صابونی می باشد و حدود ۵ تا ۲۰ درصد حجم گریس ها از همین مواد می باشد.

در آخر نیز افزودنی ها می باشند که با توجه به شرایط هر کارخانه موادی را به عنوان حفاظت قطعات از شرایط کاری و محیطی به گریس ها اضافه می کنند.

معرفی مواد افزودنی موجود در گریس ها:

در این قسمت سعی داریم بیشتر افزودنی های مورد استفاده در انواع گریس را ذکر کنیم و نقش آن ها را توضیح دهیم.

  • ضد زنگ:

قطعا اضافه کردن آن به ترکیب اصلی با درصد خاصی که هر شرکت میزان آن را محاسبه میکند، موجب جلوگیری از زنگ زدگی قطعات فلزی می شود.

  • ضد اکسیداسیون:

اضافه شدن آن در گریس نسوز باعث جلوگیری از اکسید شدن در حرارت بالا می شود.

  • ضد خوردگی:

اضافه کردن آن مانع از خوردگی سطح فلز در قطعات و دستگاه ها می شود.

  • ضد کف:

همانطور که از اسم آن مشخص است، برای جلوگیری از تولید کف بر روی دستگاه ها به گریس اضافه می شود.

  • جلوگیری از چند فاز شدن:

این خاصیت بسیار مهم بوده و به ترکیب اصلی و غلیظ کننده کمک می کند تا در هنگام جدا سازی گریس نسوز از ظرف و چسباندن آن به یاتاقان و …، مانع از جدا شدن روغن و غلیظ کننده شود و در واقع آن را ناپایدار کند.

خرید گریس نسوز

خرید گریس نسوز و مقاومت آن در برابر فشار

برای انجام این کار معمولا از سرب استفاده شده و مقاومت گریس نسوز را در برابر بارهای مختلف افزایش می دهد. این موارد بخشی از مواد افزودنی مورد استفاده در تمامی گریس ها می باشد که قطعات را در برابر شرایط های مختلف کاملا ایمن می کند. اما استفاده از گریس نسوز با قابلیت تحمل پذیری در برابر حرارت به نوع گریس و صابون مورد استفاده در آن بستگی دارد.

عموما استفاده از صابون های لیتیم قابلیت مقاومت در برابر حرارت ها بالا را نسبت به دیگر صابون ها دارا می باشد. مثلا گریس های نسوز با ساختار لیتیم ساده قادر است تا دمای ۱۳۵ درجه سانتی گراد، قطعات را ایمن کند. اما استفاده از کامپلکس لیتیم قادر است تا ۱۸۰ درجه هم نسبت به حرارت مقاوم باشد.

خلاصه مقاله

گریس نسوز به دو نوع آلومینیومی و منیزیمی تقسیم می‌شود و باید نوع مورد نیاز را تعیین کرد. راندمان بالاتر به معنای حفاظت بیشتر و مصرف کمتر است. طول عمر بالاتر به هزینه و زمان کمتر برای تعویض منجر می‌شود. قیمت باید با کیفیت و ویژگی‌های آن انتخاب شود. مهمترین بخش از ترکیب گریس، استفاده از روغن صنعتی پایه است. ویژگی‌های خرید گریس نسوز خوب شامل مقاومت در برابر زنگ خوردگی و ضد اکسیداسیون است. افزودنی‌هایی مانند ضد زنگ، ضد خوردگی، ضد کف و جلوگیری از چند فاز شدن به گریس اضافه می‌شوند. استفاده از صابون های لیتیم قابلیت مقاومت در برابر حرارت ها بالا را دارد.

1. گریس نسوز به دو نوع آلومینیومی و منیزیمی تقسیم می‌شود و برای مناطق مختلف قطعات گرمایی مناسب هستند.
2. راندمان گریس نسوز به معنای درصد پوشش قطعات گرمایی توسط این ماده است و برای حفاظت بیشتر قطعات گرمایی و همچنین مصرف کمتر گریس نسوز، باید گریس نسوز با راندمان بالا انتخاب شود.
3. طول عمر گریس نسوز به معنای مدت زمانی است که این ماده بر روی قطعات گرمایی باقی می‌ماند و گریس نسوز با طول عمر بالاتر، نیاز به تعویض کمتری دارد.
4. قیمت خرید گریس نسوز باید با توجه به کیفیت و ویژگی‌های آن انتخاب شود و به دلیل ارزانی قیمت، تصمیم‌گیری نکنید.
5. ویژگی‌های یک گریس خوب شامل نوع مواد افزودنی، نوع روغن مورد استفاده، نوع روغن پایه اضافه شده، نوع غلیظ کننده‌ی مورد استفاده، حداکثر دمای گریس و میزان گرید است.
6. مواد افزودنی در گریس نسوز شامل ضد زنگ، ضد اکسیداسیون، ضد خوردگی، ضد کف و جلوگیری از چند فاز شدن هستند.
7. استفاده از گریس نسوز با قابلیت تحمل پذیری در برابر حرارت به نوع گریس و صابون مورد استفاده در آن بستگی دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید