آموزشی

معرفی مقاوم ترین روغن های انتقال حرارت در صنعت

معرفی مقاوم ترین روغن های انتقال حرارت در صنعت

مقاوم ترین روغن های انتقال حرارت امروزه به عنوان روغنی شناخته شده‌اند که در یک طرف فرآیند، باعث خنک‌سازی کار و در طرف دیگر باعث گرم شدن و انتقال انرژی گرمایی پس از آن می شوند. روغن های انتقال حرارت که مقاومت ایده‌ آلی دارند، از گرم شدن بیش از اندازه یک سیستم یا یک دستگاه جلوگیری می‌کنند و گرمای تولیدی را به خارج از آن سیستم یا دستگاه انتقال می‌دهند. با توجه به اهمیت عملکرد مقاوم ترین روغن های انتقال حرارت، در ادامه جزئیات بیشتری در این زمینه در اختیارتان خواهیم گذاشت.

 

مقاوم ترین روغن های انتقال حرارت

مقاوم ترین روغن های انتقال حرارت

همانطور که می‌دانید، مقاوم ترین روغن انتقال حرارت، دارای خصوصیات مهمی است که بر روی عملکرد آن تاثیر می‌ گذارد. به عنوان مثال این که روغن، بی بو و غیرسمی باشد و با هر کدام از اجزای سیستم سازگاری داشته باشد، امر بسیار مهمی است که باید به آن دقت شود. پایداری روغن در برابر واکنش‌پذیری با مواد دیگر مانند آب نیز مسئله‌‌ای است که باید حتماً مورد بررسی قرار بگیرد. نقطه جوش بالا یا فشار بخار کم و بالا بودن بازده گرمایی روغن برای انتقال گرما، از دیگر خصوصیات مهم روغن انتقال حرارتی به شمار می‌رود.

 

از بهترین روغن های مقاوم در برابر حرارت کدام است؟

بهران حرارت از جمله مقاوم ترین روغن های انتقال حرارت به شمار می رود که در محیط تا دمای ۱۸۰ درجه کارکرد ایده آلی دارد و در محیط بسته نیز تا دمای ۳۲۰ درجه می‌تواند کارکرد مناسبی داشته باشد. از جمله مقاوم ترین روغن های انتقال دهنده حرارت می توان به روغن پارس انتقال حرارت اشاره نمود که مدت‌ها است به عنوان یکی از برندهای ایرانی از محبوبیت بالایی برخوردار است. این روغن انتقال دهنده حرارت، در محیط باز و محیط بسته در دمای ۱۸۰ و ۳۰۰، از کارکرد ایده آلی برخوردار است.

روغن انتقال حرارت چیست؟

روغن های انتقال حرارت دارای ظرفیت گرمایی بسیار بالا و نقطه جوش قابل توجهی هستند. هر کدام از این روغن ها، با داشتن نقطه جوش بالا از بخار شدن تمام مایعات موجود در سیستم ها جلوگیری می کنند و حرارت زیادی را در دمای بالا انتقال می دهند. یکی از موارد مهمی که باید حتما به آن توجه شود، این است که روغن های انتقال حرارت نباید از نقطه جوش پایینی برخوردار باشند. در صورتی که روغن ها نقطه جوش بالایی نداشته باشند، آنگاه در انتقال حرارت مشکلات زیادی ایجاد می شود و مایعات تبخیر می‌ شوند و دیگر بخارات مایع در سیستم منتقل نمی شود.

روغن انتقال حرارت چیست؟

ظرفیت حرارتی بالا روغن، یکی دیگر از خصوصیاتی است که هر روغن انتقال دهنده حرارت باید داشته باشد. درباره مایعات میزان گرمای زیاد مایع پیش از آنکه به نقطه جوش خود برسد باعث بخار شدن آن می‌ شود و همین هزینه زیادی را به دنبال خواهد داشت. بنابراین برای جلوگیری از افزایش هزینه، روغن های انتقال حرارت سنتیتک یا معدنی که با دامنه دمایی ۲۰۰ الی ۴۰۰ درجه موجود هستند، بسیار مناسب اند.

 

ویژگی های روغن انتقال حرارتی

تمام روغن های انتقال دهنده حرارت، از مقاومت بالایی برخوردار اند و دارای ویژگی های مشترک و مشابهی هستند. به عنوان مثال از جمله مشخصات کاربردی می توان به ویسکوزیته پایین روغن ها اشاره نمود.  پایداری حرارتی بالا از ویژگی های مهم دیگری است که باید هر نوع روغن مقاوم انتقال حرارت داشته باشد. همچنین نقطه اشتغال روغن باید بالا باشد و بتواند به راحتی حرارت را انتقال دهد و نسبت به حرارت مقاومت بالایی داشته باشد. مواد زائد باید کمترین اثر را بر روی روغن داشته باشند و روغن بتواند به راحتی دفع مواد زائد را انجام دهد. همچنین روغن باید غیر سمی و ضد خورنده باشد و بدون بو باشد و قابلیت اشتعال بسیار پایینی داشته باشد. از همین رو خود متوجه خواهید شد که تا چه اندازه، کیفیت بالای روغن مقاوم و انتقال دهنده حرارت، برای استفاده در صنایع مهم مانند پالایشگاه از اهمیت بالایی برخوردار است‌.

 

معرفی انواع روغن های حرارتی

انواع روغن های حرارتی ایرانی را در بالا معرفی کردیم و در ادامه به معرفی برند های خارجی این روغن ها خواهیم پرداخت‌. از جمله برند های خارجی بسیار با کیفیت می توان برند ترمینول را مثال زد. این برند مدت ها است که به عنوان برند برتر شناخته شده و در دماهای ۱۸۰ و ۳۴۵ در محیط باز و بسته عملکرد مناسبی دارد. برند دیگر، روغن شل ترمیا است که به طور میانگین در دماهای ۳۲۰ و ۳۴۰ فعالیت می کند.

 

ویژگی های یک روغن انتقال حرارتی خوب و با کیفیت چیست؟

ویژگی های یک روغن انتقال حرارتی خوب و با کیفیت چیست؟

یک روغن انتقال حرارتی با کیفیت، دارای ویژگی های مهمی است که هنگام خرید باید به آن دقت شود. به عنوان مثال مقاومت در برابر اکسایش، داشتن پایداری حرارتی و فراریت پایین، از جمله ویژگی هایی است که هر روغن انتقال دهنده حرارت باید داشته باشد. ویسکوزیته بالا کمک می‌ کند تا تغییرات دمایی تاثیری بر کیفیت روغن نگذارد‌. همچنین پایداری حرارتی نیز کمک می‌ کند تا به خاطر وجود دماهای بالا، ترکیبات پلیمری در ساختار روغن به وجود نیایند.

 

خرید و قیمت روغن انتقال حرارت

بر اساس این که برند روغن انتقال حرارت چیست و دارای چه خصوصیات و ویژگی هایی است، قیمت روغن نیز متفاوت خواهد بود. به هر حال با مراجعه به سایت روغن سیتی توصیه می کنیم که تمام اطلاعات برندهای موجود را مطالعه نمایید و سپس با در نظر گرفتن قیمت نهایی هرکدام خرید مناسبی داشته باشید. همچنین می توانید با مشاورین سایت مشورت داشته باشید و درباره چگونگی خرید و قیمت روغن انتقال حرارت اطلاعات بیشتری به دست آورید.

 

مقاوم ترین روغن انتقال حرارت

مقاوم ترین روغن های انتقال حرارت، کاربردهای صنعتی متنوعی دارند که اغلب در سیستم های پیشرفته و تجهیزات چند حلقه ای در کارخانجات و تولیدات مختلف به کار برده می شوند. به خاطر آنکه روغن های انتقال حرارت در فرایند های مختلفی شرکت دارند، تغییرات زیادی بر روی هر کدام به وجود می‌ آید که بسته به صنایع و تجهیزات مورد استفاده، این تغییرات گستره متفاوتی دارند. از جمله این صنایع می توان به صنعت کامپوزیت، لاستیک، پلاستیک، قالب گیری بادی یا اکستروژن، سنتز گاز و نفت و فراورده های پالایشگاه اشاره نمود.

 

نتیجه گیری

از روغن های انتقال دهنده حرارت در فرآیندهای صنعتی و سیستم ها و تجهیزاتی که برای انتقال گرما در نظر گرفته شده اند، استفاده می شود. به خاطر عملکرد مهم این روغن ها، ویژگی هایی مانند ویسکوزیته مناسب و پایداری حرارتی یا نقطه جوش بالا بسیار اهمیت دارد. به همین خاطر، باید روغن هایی انتخاب شود که متناسب با سیستم ها از ویژگی های مناسبی برخوردار باشند. از این رو توصیه می شود که برای انتخاب روغن حرارتی ایده آل و مورد نظرتان با مشاورین سایت روغن سیتی مشورت داشته باشید.

منبع

روغن سیتی

بیشتر بخوانید:

روعن کمپرسور اسکو

بهران اتوماتیک lll

 

سوالات متدوال

  • مقاوم ترین روغن انتقال حرارت در صنعت کدام است؟

روغن بهران حرارت از جمله مقاوم ترین روغن های انتقال حرارت در صنعت است که کاربرد فراوانی هم دارد.

  • قیمت بهترین روغن انتقال حرارت به چه صورت است؟

بر اساس این که برند روغن انتقال حرارت چیست و دارای چه خصوصیات و ویژگی هایی است، قیمت روغن نیز متفاوت خواهد بود. به هر حال با مراجعه به سایت روغن سیتی توصیه می کنیم که تمام اطلاعات برندهای موجود را مطالعه نمایید و سپس با در نظر گرفتن قیمت نهایی هرکدام خرید مناسبی داشته باشید.

1 دیدگاه در “معرفی مقاوم ترین روغن های انتقال حرارت در صنعت

  1. محمد رمضانی مقدم گفت:

    سلام و خسته نباشید

    در مطالب ویژگی های روغن 2 مشکل به چشم می آید
    1 – غلط دیکته ای مشاهده شد بجای اشتعال نوشتید اشتغال .
    2 – در مورد ویسکوزیته در ابتدا پایین بودن ویسکوز را مطلوب ولی در پاراگراف بعدی های ویسکوز را تشویق کرده اید .
    مطلب علمی خوبی بود و حیف است مشکل داشتهخ باشد.

دیدگاهتان را بنویسید