آموزشی

روغن هیدرولیک بیل مکانیکی چه ویژگی هایی دارد؟

روغن هیدرولیک بیل مکانیکی

بیل مکانیکی یکی از مهمترین وسایل ساختمانی است که برای کار در بسیاری از صنایع و ساختمان ها استفاده می شود. برای کارکرد صحیح بیل مکانیکی، استفاده از روغن هیدرولیک بیل مکانیکی مناسب بسیار حیاتی است. در این مقاله، ما به بررسی روغن هیدرولیک مناسب برای استفاده در بیل مکانیکی می پردازیم. با فروشگاه روغن سیتی همراه باشید.

روغن هیدرولیک یکی از مهمترین موادی است که برای کارکرد بسیاری از دستگاه های صنعتی استفاده می شود. این روغن برای انتقال نیرو و انرژی در دستگاه های هیدرولیکی استفاده می شود. بیل مکانیکی نیز از دستگاه های هیدرولیکی است که برای کارکرد صحیح آن، استفاده از روغن هیدرولیک مناسب بسیار حیاتی است.

ویژگی های روغن هیدرولیک بیل مکانیکی

1- ویسکوزیته: ویسکوزیته یا ضخامت روغن هیدرولیک باید به گونه ای باشد که بتواند نیروهای مورد نیاز برای کارکرد بیل مکانیکی را به درستی انتقال دهد. برای بیل مکانیکی های بزرگ، ویسکوزیته بالاتری نسبت به بیل مکانیکی های کوچکتر نیاز است.

2- سطح پایداری: روغن هیدرولیک مناسب برای بیل مکانیکی باید دارای سطح پایداری بالا باشد تا در برابر فشار و دمای بالا مقاومت کند و زندگی مفید بیشتری داشته باشد.

3- مقاومت به خوردگی: بیل مکانیکی ها برای کارکرد در شرایط سخت و زمان طولانی به روغن هیدرولیک مناسب نیاز دارند. روغن هایی که دارای مقاومت بالا به خوردگی هستند، می توانند برای مدت زمان طولانی تری استفاده شوند و راندمان بیشتری داشته باشند.

4- پایداری حرارتی: بیل مکانیکی ها در شرایط حرارتی بالا کار می کنند. روغن هایی که دارای پایداری حرارتی بالایی هستند، می توانند به خوبی در شرایط حرارتی بالا کار کنند و زندگی مفید بیشتری داشته باشند.

5- کیفیت فیلتراسیون: برای استفاده در بیل مکانیکی، روغن هیدرولیک باید دارای کیفیت فیلتراسیون بالا باشد. این باعث می شود که ذرات کوچک و زغالی ها از روغن حذف شوند و کارکرد بیل مکانیکی بهبود یابد.

سیلندر‌های هیدرولیک بیل مکانیکی

قبلاً برای انجام حفاری توسط بیل مکانیکی از سیم استفاده می‌شد که با مرور زمان سیستم هیدرولیکی جایگزین آن شده است. سیلندر‌های هیدرولیک بیل مکانیکی باید قدرت دینامیکی زیادی داشته باشند و با ابعاد دقیق ساخته شوند. این سیلندر‌ها باتوجه‌به عملکردی که دارند باید در برابر تغییرات فشار مقاوم باشند. روغن هیدرولیک برای عملکرد صحیح سیلندر‌ها بسیار حائز اهمیت است و به همین دلیل دانستن زمان و نحوه تعویض روغن هیدرولیک بیل مکانیکی لازم و ضروری است.

روغن هیدرولیک بیل مکانیکی

نحوه عملکرد سیلندر‌های هیدرولیک

سیلندر در قسمت داخلی خود دارای یک میله و در قسمت انتهایی خود دارای یک پیستون است. سیال هیدرولیک یا روغن با پمپ شدن از قسمت انتهایی پیستون، به میله فشار وارد می‌کند. این فشار باعث به‌وجودآمدن یک نیرو بسیار زیاد می‌شود؛ بنابراین به‌خاطر اختلاف فشاری که در سیلندر ایجاد می‌شود بازو می‌تواند حرکت کند. برای تنظیم دقت بازو باید میزان سیالی که از انتهای پیستون توسط یک شیر پمپ می‌شود را کنترل کرد.

انواع روغن هیدرولیک بیل مکانیکی

روغن هیدرولیک وظیفه انتقال نیرو را بر عهده دارد و به دلیل اهمیت زیاد، باید هر روز بررسی شود تا عملکرد بیل مکانیکی به مشکل نخورد. مبلغی که برای خرید یا تعویض روغن هیدرولیک بیل مکانیکی پرداخت می‌شود، مقدار جزئی از هزینه‌های نگهداری بیل مکانیکی است. باتوجه‌به این مطالب، بهتر است روغن باکیفیت و مطمئن خریداری کنید. کیفیت و قیمت روغن هیدرولیک بیل مکانیکی در محدوده‌های مختلف قرار دارند.

بیشتر از روغن‌های ۴۶ درجه و ۶۸ درجه برای هیدرولیک بیل مکانیکی استفاده می‌شود که اعداد ذکر شده با ویسکوزیته روغن ارتباط دارد. رابطه عدد و نازک یا ضخیم بودن روغن به این صورت است که هرچه عدد گفته شده کمتر باشد، روغن نازک‌تر خواهد بود. این روغن‌ها خاصیت ضدسایش، ضدخوردگی، ضدزنگ و ضد کف زدگی دارند. انواع روغن‌های هیدرولیک برای بیل مکانیکی به شرح زیر است:

نحوه تعویض روغن هیدرولیک بیل مکانیکی

علت نیاز به تعویض روغن این است که روغن هیدرولیک پس از مدتی کارایی خود را از دست می‌دهد و باید تعویض شود. یکی از مهم‌ترین چیز‌هایی که روی روغن تأثیر می‌گذارد، دمای کارکرد کلی روغن است. فیلترشدن روغن، رطوبت و دما عملیاتی از مواردی هستند که روی ماندگاری و عملکرد روغن تأثیر می‌گذارند. باتوجه‌به اهمیت روغن هیدرولیک، باید هر روز آن را بررسی کرد. هنگام بررسی باید توجه شود که سطح روغن بین علامت حداقل و حداکثر روی شیشه باشد.

اکنون با دانستن عوامل تأثیرگذار بر سلامت و کارایی روغن هیدرولیک، باید بدانید که زمان تعویض آن بسیار اهمیت دارد. زمان تعویض روغن هیدرولیک بیل مکانیکی در دفترچه راهنمای ماشین نوشته شده و بهتر است در زمان‌های گفته شده، روغن را تعویض کنید. مراحل تعویض روغن هیدرولیک به شرح زیر است:

  • آماده‌سازی روغن و وسایل موردنیاز
  • تخلیه کردن روغن قدیمی و بررسی لایه زیرین
  • بررسی مخزن از لحاظ زنگ‌زدگی و سایش
  • بررسی فیلتر‌ها
  • تمیزکردن مخزن و فیلتر‌ها
  • بستن مخزن و تعویض فیلتر‌ها
  • پرکردن روغن

روغن هیدرولیک بیل مکانیکی

اهمیت تعویض روغن هیدرولیک بیل مکانیکی

در بیل مکانیکی هیدرولیک، روغن یک نیرو دهنده است که عوامل مختلفی روی آن تأثیر می‌گذارند. روغن به‌خاطر اینکه باعث روان‌شدن حرکت بازوها می‌شود، از سایش جلوگیری می‌کند. بیل مکانیکی‌ها تجهیزات گران قیمتی هستند و نمی‌شود به‌سرعت آن‌ها را دور انداخت و دیگری را جایگزین کرد؛ بنابراین باید از خرابی آن‌ها جلوگیری کنیم.

روغن هیدرولیک از زنگ‌زدگی و خوردگی سیلندر‌ها جلوگیری می‌کند و سبب می‌شود تا مدت زیادی به‌صورت صحیح کار کنند. اگر روغن هیدرولیک به‌موقع تعویض نشود و عملکرد خوبی نداشته باشد، از دقت حرکت بازوها کاسته می‌شود و ممکن است سبب خسارات زیادی شود؛ بنابراین بهتر است در زمان‌های مشخص شده در دفترچه، روغن را تعویض کرد تا از آسیب‌های بزرگ‌تر و پرخرج‌تر جلوگیری کرد.

نکاتی در ارتباط با تعویض روغن هیدرولیک بیل مکانیکی

گفتیم که  استفاده از روغن هیدرولیک مناسب سبب کارکرد بهتر و مؤثرتر سیستم ماشین می‌شود و روغن کثیف عملاً کیفیت و کارایی آن را پایین می‌آورد. چون ماشین‌ها معمولاً در شرایط خاکی و مرطوب  قرار می‌گیرند استفاده از فیلتر برای تصفیه ناخالصی‌های موتور که کارکرد سیستم هیدرولیک را افزایش می‌دهد ضروری است. زیرا اگر روغن کثیف باشد خواص آن ضعیف شده و موجب خوردگی و برهم زدن نظم اورینگ و پکینگ ( برهم خوردن نظم فیلتر هیدرولیک) می‌شود. اینکار باعث نرسیدن روانکار صنعتی به بخش مصرف کننده شده و پروسه فشارسازی در ماشین عملاٌ متوقف می‌گردد.

باید در زمان تعویض روغن هیدرولیک فیلتر را هم دقیقاً بررسی کرد تا در صورت نیاز آن را تعویض نمود. توجه داشته باشید در زمان تعویض فیلتر باید حتماً روغن هیدرولیک را هم عوض کنید و آن را به تأخیر نیندازید. به‌طور متوسط مدت زمان استاندارد برای تعویض فیلتر هیدرولیک و روغن موتور بیل مکانیکی  هر ۲۰۰ ساعت است البته این زمان در ماشین‌‎های دیگر ممکن است کمتر باشد.

سرویس و چک کردن اصولی حجم روغن هیدرولیک بیل مکانیکی

برنامه درست سرویس و نگه‌داری این نوع از ماشین آلات شامل بررسی روغن هیدرولیک مایع، خنک کننده روغن موتور و روغن دنده است. این بازدید به‌منظور اطمینان از کافی بودن سطح مایعات انجام می‌شود اینکه سطح آنها پایین تر از حد مجاز نباشد. باید در صورت کم بودن نسبت به سرریز کردن آن به مقدار کافی اقدام کرد. توجه باشید حتماً نکات شرکت سازنده را درباره تأثیر دما، اثر شرایط محیطی بر روی گرانروی، سطح کیفیت و سایر استاندارد‌های روغن تأثیر گذار و ضروری است که باید آنها را در نظر داشته باشید.

در یک بیل مکانیکی باید تمامی موارد گفته شده و میزان روغن مصرفی را در وضعیت خاموش موتور بررسی کرد. باید از یک دستمال تمیز برای پاک کردن روغن و آلودگی‌های محل بازدید استفاده کنید زیرا ممکن است این آلودگی‌ها به‌داخل سیستم نفوذ پیدا کند. در سیستم‌های هیدرولیک سطح روغن دنده موجود در چرخ‌ها و گیر بکس گردان بسیار با اهمیت است و باید روزانه بررسی آن انجام شود. موتور که قلب متحرک یک بیل مانیکی است بازدید سطح مایع خنک کننده و سرریز آن از طریق منبع انبساط انجام می‌گیرد که سطح این مایع باید میان خط نشانگر حداقل و حداکثر باشد.

روغن هیدرولیک بیل مکانیکی

نتیجه‌گیری

بیل مکانیکی های هیدرولیک اهمیت فراوانی در ساخت و سازهای مختلف دارند. با توجه به حساسیت این پروژه‌ها، بیل مکانیکی هیدرولیک باید عملکرد دقیقی داشته باشد. یکی از مواردی که روی کارکرد صحیح بیل مکانیکی تأثیر می‌گذارد جنس مواد سازنده سیلندر‌ها است. عامل دیگری که روی دقت و عملکرد بیل مکانیکی تأثیرگذار بوده، سالم و مناسب بودن روغن هیدرولیک آن است. روغن هیدرولیک از شیر انتهای پیستون پمپ شده و با ایجاد اختلاف فشار سبب حرکت بازو می‌شود.

باتوجه‌به مطالب گفته شده، استفاده از مواد سازنده صحیح و نگهداری مناسب از روغن بیل مکانیکی بسیار حائز اهمیت است. برای نگهداری از روغن بیل مکانیکی باید هر روز آن را بررسی کرد و در زمان مناسب تعویض روغن هیدرولیک بیل مکانیکی را انجام داد. عدم تعویض روغن و سهل‌انگاری، سبب خسارت‌های بسیار زیاد و جبران‌ناپذیر می‌شود؛ بنابراین بهتر است برای جلوگیری از آسیب، هزینه کنید تا برای رفع آن.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید