آموزشی

همه چیز درباره روغن دستگاه تزریق پلاستیک

روغن دستگاه تزریق پلاستیک

روغن دستگاه تزریق پلاستیک همانند انواع روغن های دیگر از جمله بهران سمند یکی از کاربردی‌ترین مواد لازم در کارگاه‌های ماشین‌کاری یا کارخانه‌هایی در این صنعت است. کارگران نیز این ماده را با دستگاه‌های مختلفی هر چند وقت یکبار آغشته می‌کنند. بنابراین اگر شما هم می‌خواهید بدانید علت استفاده چیست؛ تا پایان مطلب با ما همراه باشید.

معرفی روغن دستگاه تزریق پلاستیک

روغن دستگاه تزریق پلاستیک  اهمیت زیادی برای افزایش طول عمر دستگاه و همچنین کارکرد بهتر آن دارد. به همین دلیل لازم است که به شرایط نگهداری روغن هیدرولیک در این دستگا‌ه‌ها و همچنین تعویض به موقع آن توجه زیادی شود. روغن دستگا‌ه تزریق پلاستیک در واقع نوعی سیال تراکم ‌ناپذیر می‌باشد که از مواد مصنوعی و یا مواد معدنی تهیه می‌شود.

معرفی روغن دستگاه تزریق پلاستیک

در دستگاه‌های تزریق پلاستیک، وظیفه اصلی روغن هیدرولیک انتقال نیرو می‌باشد. البته به جز انتقال نیرو، روغن هیدرولیک در دستگاه‌های تزریق پلاستیک نقش مهمی در خنک‌سازی و همچنین روان کاری دستگا‌ه‌ها دارد. به همین دلیل است که دارای اهمیت زیادی می‌باشد. به طور خلاصه می‌توان گفت که روغن دستگاه تزریق پلاستیک سیالی تراکم ناپذیر است که وظیفه انتقال نیرو و همچنین روان‌کنندگی و خنک کردن را بر عهده دارد.

روغن هیدرولیک چیست؟

روغن هیدرولیک سیالی است که از مواد مصنوعی و یا طبیعی ساخته می‌شود و در انواع دستگاه‌های هیدرولیکی به کار می‌رود. در واقع دستگاه‌های مختلف هیدرولیکی برای انتقال نیرو، خنک شدن و روان کار کردن به روغن هیدرولیک نیاز دارند.

روغن هیدرولیک که با نام سیال هیدرولیک هم شناخته می‌شود؛ نقش مهمی در سلامت و کارکرد انواع دستگاه‌های هیدرولیکی مانند دستگاه تزریق پلاستیک هیدرولیک دارد و به همین دلیل لازم است که به شرایط نگهداری روغن هیدرولیک و همچنین تعویض به موقع آن توجه زیادی شود.

روغن هیدرولیکی در روغن دستگاه تزریق پلاستیک

مانند بسیاری از دستگاه‌های هیدرولیکی، در دستگاه هیدرولیک تزریق پلاستیک هم روغن هیدرولیک دستگاه تزریق پلاستیک  وظایف مختلفی را بر عهده دارد. این سیال به طور معمول با اکثر اجزای موجود در دستگاه‌های هیدرولیک برخورد دارد. در نتیجه لازم است که با مواد اولیه اجزای مختلف دارای سازگاری بوده تا باعث خرابی و فرسایش اجزا نشود.

درباره روغن بهران موتور مطالعه کنید!

 

روغن دستگاه تزریق پلاستیک لازم است که دارای ویژگی‌ها و شرایط مختلفی باشد تا بتواند به خوبی وظیفه خود را در دستگاه‌های هیدرولیک انجام دهد. وجود پایداری و مقاومت در مقابل حرارت، احتراق و خوردگی از شرایط اولیه یک روغن هیدرولیک مناسب می‌باشد. مقاومت در مقابل خوردگی و آب نیز یکی دیگر از شرایط یک روغن هیدرولیک مناسب به حساب می‌آید.

در انتها یک روغن دستگاه تزریق پلاستیک لازم است که دارای طول عمر مناسب بوده و به صرفه باشد و همچنین نداشتن تمایل به ایجاد حباب مکانیکی نیز دارای اهمیت است. روغن هیدرولیکی که این شروط را داشته باشد می‌تواند بهترین عملکرد را در دستگاه‌های تزریق پلاستیک از خود نشان دهد و تا حد زیادی از هزینه‌های مربوط به تعمیر و نگهداری اجزای مختلف این دستگاه‌ها را می‌کاهد.

معرفی و بررسی انواع روغن هیدرولیک

روغن هیدرولیک دارای انواع مختلفی می‌باشد که در این قسمت به آن‌ها اشاره خواهیم کرد. به طور کلی روغن هیدرولیک دستگاه تزریق پلاستیک از یک مایع روغنی به عنوان ماده اولیه و پایه به همراه افزودنی‌های دیگر ساخته می‌شود.

افزودنی‌های اضافه شده به روغن هیدرولیک باعث می‌شود که این روغن‌ها خاصیت‌های متفاوتی پیدا کنند و به انواع مختلفی تقسیم‌بندی شوند. به طور کلی می‌توان روغن‌های هیدرولیک را به سه دسته اصلی تقسیم‌بندی کرد.

1) روغن هیدرولیک با خاصیت ضد آتش

برای دستگاه‌های هیدرولیکی که احتمال آتش گرفتگی دارند و این خطر متوجه آن‌ها است، از روغن هیدرولیک ضد آتش استفاده می‌شود. روغن هیدرولیک ضد آتش از مواد نفتی ساخته شده و در تولید آن‌ها موادی مانند آب، گلیکول و اسید فسفریک نیز به کار می‌رود. در بسیاری از قطعات هیدرولیکی هواپیما‌ها از این نوع روغن استفاده می‌شود.

۲) روغن هیدرولیکی از نوع معمولی

روغن‌های معمولی در بسیاری از دستگاه‌های هیدرولیکی به کار ‌می‌روند. از این روغن می‌توان به عنوان روغن هیدرولیک دستگاه تزریق پلاستیک هم استفاده کرد. استفاده از این روغن در دستگاه‌های مختلف هیدرولیک خاصیت ضد اصطحکاک در این دستگاه‌ها را تقویت می‌کند.

همچنین این روغن باعث افزایش مقاومت در برابر اکسیداسیون در دستگاه‌های هیدرولیکی خواهد شد. یکی دیگر از تاثیرات استفاده از این نوع روغن، پایدار شدن ویسکوزیته در برابر انواع برش می‌باشد.

۳) روغن هیدرولیک ضد سایش

در انتها لازم است به روغن‌های هیدرولیک ضد سایش نیز پرداخته شود. این نوع از روغن‌های برای دستگاه‌هایی مناسب می‌باشند که تحت فشار و دمای بالایی کار می‌کنند. مواد به کار گرفته شده در این نوع روغن به شکلی می‌باشد که تا حد قابل توجهی مقاومت اجزای مختلف دستگاه را در برابر سایش افزایش می‌دهد.

درباره روغن توربین مطالعه کنید!

در دستگاه تزریق پلاستیک از چه نوع روغن هیدرولیکی استفاده می‌شود؟

روغن دستگاه تزریق پلاستیک لازم است که دارای ویژگی‌های خاصی باشد و در زمان انتخاب نوع روغن باید به این ویژگی‌ها توجه شود. چرا که در بازار انواع روغن‌های هیدرولیک با قیمت‌های مختلف وجود دارد، اما لازم است که برای دستگاه‌های تزریق پلاستیک از روغن مناسب استفاده کرد.

 روغن دستگاه تزریق پلاستیک باید قدرت روان گنندگی مناسبی داشته و همچنین از پایداری خوبی در مقابل اکسیداسیون برخوردار باشد. در هنگام انتخاب روغن لازم است که به ویسکوزیته آن هم توجه شود. در دستگاه‌های تزریق پلاستیک خاصیت مقاومت در برابر ‌اتش سوزی و همچنین مقاومت در برابر برش نیز اهمیت دارد.

 روغن دستگاه تزریق پلاستیک

به طور معمول روغن دستگاه تزریق پلاستیک از نوع معدنی و مقاوم در مقابل سایدگی می‌باشد. روغن به کار رفته در این نوع دستگاه‌ها باید کاملا خالص باشند، زیرا در غیر این صورت ممکن است مشکلاتی در عملکرد سیستم هیدرولیک دستگاه به وجود بیاید. استفاده از یک پمپ برقی کوچک می‌تواند عملکرد روغن هیدرولیک را در دستگاه‌های تزریق پلاستیک بهبود بخشیده و ذرات گرد و خاک ناشی از سایش روغن را از بین ببرد.

درباره گریس پارس مطالعه کنید!

دلیل استفاده از روغن هیدرولیک در دستگاه‌های تزریق پلاستیک

روغن هیدرولیک مزایای فراوانی را برای دستگاه‌های تزریق پلاستیک به همراه دارد. دلایل مختلفی برای استفاده از روغن هیدرولیک دستگاه تزریق پلاستیک وجود دارد. لازم است که به انتخاب روغن و همچنین شرایط نگهداری روغن هیدرولیک توجه زیادی شود.

استفاده از روغن هیدرولیک در دستگاه‌های تزریق پلاستیک می‌تواند طول عمر قطعات هیدرولیکی دستگاه را تا میزان ۴ برابر افزایش دهد. همچنین استفاده از این روغن باعث خواهد شد زمان وقفه واحد تا ۵۵% کم‌تر شود.

 

روغن دستگاه تزریق پلاستیک به این علت مورد استفاده قرار می‌گیرد که به انتقال نیرو در دستگاه و جا به جایی راحت‌تر اجزاء مختلف آن کمک کند.

استفاده از روغن هیدرولیک باعث خواهد شد که سایش قطعات دستگاه تزریق پلاستیک تا حد زیادی کاهش پیدا کرده و نگهداری از قطعات نیز راحت‌تر شود. با استفاده از روغن هیدرولیک، هزینه‌های تعویض قطعات هیدرولیک دستگاه تا حد قابل ملاحظه‌ای کم‎تر خواهد شد.

یکی از مهم‌ترین مزایا و دلایل استفاده از روغن دستگاه تزریق پلاستیک این است که استفاده از آن باعث خواهد شد قطعات دستگاه شما در دما‌ها و فشار‌های مختلف عملکرد ثابت و مناسبی را داشته باشند. به طور کلی استفاده از روغن هیدرولیک در دستگاه‌های تزریق پلاستیک طول عمر دستگاه را تا حد قابل توجهی افزایش خواهد داد. از خرابی دستگاه و همچنین اکسیداسیون اجزای آن تا حد زیادی جلوگیری می‌کند.

درباره روغن شل تلوس مطالعه کنید!

نحوه تعویض روغن دستگاه‌های هیدرولیک

  • با توجه به نوع روغن هیدرولیکی که در دستگاه تزریق پلاستیک مورد استفاده قرار می‌گیرد، باید این روغن در فواصل زمانی مناسب تعویض شود. همچنین لازم است که برای سلامتی روغن و دستگاه، شرایط نگه داری از روغن هیدرولیک مورد توجه قرار بگیرد. در زمان تعویض روغن هیدرولیک دستگاه تزریق پلاستیک  نکاتی وجود دارد که باید با دقت رعایت شوند.
  • لازم است که شما روغن را زمانی که گرم است از دستگاه خارج کنید تا ذرات خارجی در آن به صورت معلق باشند. در سیلندر‌ها، لوله‌ها، شلنگ و اکومولاتور‌ها مقداری روغنن باقی می‌ماند که باید با دقت خارج شود.
  • در قدم بعدی و بعد از تخلیه روغن با استفاده از پیچ تخلیه لازم است که با استفاده از یک پمپ باقیمانده روغن در کف تانک هم با دقت تمیز شود. می‌توانید داخل تانک را با پارچه‌ای که پرز دهی ندارد به خوبی تمییز کنید.
  • بدنه فیلتر‌ها نیز باید با دقت تمیز شده و سپس قسمت‌های قابل تعویض عوض شوند. حال می‌توانید مخزن را با روغن نو پر کنید. البته لازم است که مطمئن شوید هوای داخل مخزن به راحتی تخلیه می‌شود. بعد از ریختن روغن نو در مخزن، دستگاه را تا سه ساعت روشن نکنید تا حباب‌های هوای موجود در روغن خارج شوند.
  • اگر سیستم شما دارای لجن ته نشین شده بیش از حد متعارف است، می‌توانید از حلال‌های نفتی نیز استفاده نمایید. در نهایت می‌توانید دستگاه را استارت‌زده و عملکرد قسمت‌های مختلف را بعد از تعویض روغن مورد بررسی قرار دهید.

درباره روغن شل اومالا مطالعه کنید!

نحوه کارکرد سیستم ماشین آلات تزریق پلاستیک

در دستگاه تزریق پلاستیک برای تولید قطعات مورد‌نظر، ذرات پلاستیکی کوچک ذوب شده و به یک قالب فولادی وارد می‌شوند. پلاستیک ذوب شده در این قالب به شکل دلخواه درآمده و پس از سرد شدن از قالب خارج می‌شود. دستگاه تزریق پلاستیکی دارای اجزاء هیدرولیکی بوده و برای ساخت قطعات پلاستیکی به شکل انبوه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نحوه کارکرد سیستم ماشین آلات تزریق پلاستیک

 

دستگاه تزریق پلاستیک دارای قسمت‌های مختلفی مانند واحد تزریق، واحد گیره، قالب تزریق و.. می‌باشد. انواع مختلفی از این دستگاه‌ها وجود دارد که دارای عملکرد تقریبا یکسانی هستند. به این شکل که ذرات ریز پلاستیکی بعد از ذوب شدن با فشار به قالب وارد می‌شوند.

سپس بعد از بسته شدن قالب و شکل‌گیری پلاستیک به شکل دلخواه، قطعه پلاستیکی ساخته شده از دستگاه خارج می‌شود. شما میتوانید برای اطلاع از نحوه ی خرید و انواع قیمت های روغن های موتوری و صنعتی به سایت روغن سیتی مراجعه کرده و با کارشناسان ما در این رابطه مشاوره رایگان دریافت کنید.

منبع

روغن سیتی

سوالات متداول

1.روغن دستگاه تزریق پلاستیک چیست و چه کاربردی دارد؟

روغن دستگاه تزریق پلاستیک  اهمیت زیادی برای افزایش طول عمر دستگاه و همچنین کارکرد بهتر آن دارد.روغن دستگاه تزریق پلاستیک یکی از کاربردی‌ترین مواد لازم در کارگاه‌های ماشین‌کاری یا کارخانه‌هایی در این صنعت است.

1 دیدگاه در “همه چیز درباره روغن دستگاه تزریق پلاستیک

  1. Maryam گفت:

    توی این مقاله بخوبی روغن دستگاه تزریق پلاستیک رو توضیح داده

دیدگاهتان را بنویسید