آموزشی

تفاوت روغن 20w50 و15w40 درچیست؟

تفاوت روغن 20w50 و15w40

تفاوت روغن 20w50 و15w40

به جهت شناسایی روغن‌موتور مناسب برای خودرو نیاز است تا به اطلاعات درج شده روی جعبه روغن‌موتور آشنایی داشته باشید و مفاهیم آن‌ها را به‌درستی درک کنید تا روغن موتور سازگار با خودروی خود را خریداری کنید. به طور معمول ویژگی‌های یک روغن‌موتور و قابلیت‌های آن به‌واسطه اعداد و حروف و اطلاعات روی آن تشخیص داده می‌شود که هرکدام از این اعداد و حروف معنا و مفهوم مشخصی دارند.

 

تفاوت روغن 20w50 و15w40

در واقع موتور هر خودرو، روغن‌موتور منحصربه‌فرد خود را دارد که با ویژگی‌ها و آپشن‌های آن خودرو سازگاری داشته باشد. در صورت استفاده از روغن‌موتور نامناسب یا اشتباهی برای خودرو، سروصدای موتور زیاد می‌شود و به‌اصطلاح یاتاقان می‌زند و در نتیجه  منجر به پرداخت هزینه های سنگین برای راننده خودرو می‌شود؛ بنابراین نیاز است تا هنگام تعویض روغن‌موتور، روغنی را انتخاب کنیم که شرکت سازنده آن را پیشنهاد می کند و برای موتور خودروی ما مناسب دیده است. روغن سیتی ارائه دهنده انواع روغن هایی است که در قالب جدول زیر به شما عزیزان توضیح داده شده است.

 

روغن دنده صنعتی روغن بهران سمند روغن توربین روغن بهران هیدرولیک روغن شل تلوس گریس پارس روغن شل اومالا گریس پارس شاسی روغن موتور بهران

 

 

 همانطور که قبل از این ذکر شود هر کدام از اعداد و حروف درج شده روی جعبه روغن موتور نشان دهنده مشخصات و ویژگی های منحصر به فردی هستند. که در این مقاله به معرفی  این مشخصه ها، تفاوت روغن 20w50 و15w40 و شباهتشان به هم و … می پردازیم.

 

روغن 15w40چه روغنی است؟

این روغن یک انتخاب مناسب به جهت مصرف خودروهای سنگین و موتورهای بنزینی، و برای وسایل نقلیه ناوگان است که مناسب خودروهایی سنگین با درجه‌بندی sj،Apisl یا sm است.  این روغن غلظت بسیار بالایی دارد که مناسب همة کامیون‌ها، اتوبوس‌ها و خودروهای سنگین نیست.

نوع روغن وسیله نقلیه باتوجه‌به میزان باربری موتور تعیین می‌شود که این نکته باید موردتوجه قرار بگیرد.

 

روغن 20w50 چه روغنی است؟

یکی دیگر از روغن ‌موتورهای کارآمد که عملکرد بالایی دارد روغن‌موتور 20w50 است. این روغن به طور معمول برای تمامی خودروها مناسب است و از موتور محافظت می‌کند. به جهت استارت زدن در هوای سرد و حفظ ثبات عملکرد در دمای بالا بسیار مناسب است.

باتوجه‌به خواص فوق‌العاده آن در دماهای پایین و بالا برای خودروهایی که در هر دو شرایط کار می‌کنند انتخاب ایده عالی است.

ویژگی‌های روغن 20w50 چیست؟

 این روغن اعدادی را در نام خود نشان می‌دهد که درجه ویسکوزیته روغن را تعیین می‌کند. برای مثال عدد20در نام این روغن نشان‌دهنده ویسکوزیته این روغن در دمای پایین است و عدد50 در نام این روغن نشان‌دهنده ویسکوزیته در دمای بالا است. حرف w در نام این روغن، حرف اول کلمه انگلیسی   winter یعنی زمستان است. این روغن ویسکوزیته تغییرپذیری دارد و نیاز است تا رانندگان در هنگام خرید به نوع خودرو، آب و هوا و موقعیت مکانی نیز توجه داشته باشند.

 

تفاوت روغن 20w50 و15w40 

ویژگی های روغن 15w40 چیست؟

یکی از ویژگی‌های این روغن‌موتور  این است که برای کامیون‌ها و اتوبوس‌هایی که موتورهای  CNJ  یا LNJ دارند استفاده می‌شود. فورمالیسیون این روغن با روغن‌های پایه باکیفیت بالا و افزودنی‌های برتر تولید می‌شود.  این روغن همچنین از جمع‌شدن کربن و لجن در قطعات جلوگیری می‌کند به‌طوری‌که می‌توان گفت این روغن‌موتور محافظ  پاکیزگی در خودرو است.

این روغن‌موتور برای موتورهایی با کارایی بالا یا موتورهای دیزلی بدون سوخت که سوختشان گاز طبیعی است، مناسب است. در این روغن تمام استاندارهای صنعتی رعایت شده است به همین دلیل برای استفاده وسایل نقلیه ناوگان که نیازمند تضمین عملکرد بهینه و مطمئن هستند مناسب است.

ترکیب داخلی این روغن‌موتور باعث خنثی شدن نیترات‌ها و اسید های اکسیژن به منظور کاهش رسوب می شود.  این نوع روغن، ازخراش آستر سیلندر یا یاتاقان ها جلوگیری می کند و اجزای موتور را از انواع زنگ زدگی و خوردگی و آلودگی حفظ می کند. از فسفر و روی تشکیل شده است و جنبه فورمالیسیون خاکستر در این روغن ها به دلیل پتانسیل پایداری نیتراسیون حرارتی و اکسی داسیون است. در نتیجه این عمل رسوبات خاکستر در محفظه احتراق کاهش می یابد.

تفاوت‌های روغن 15w40 با 20w50 چیست؟

در واقع تفاوت روغن 20w50 و15w40  در ویسکوزیته آن‌ها است. ویسکوزیته تعیین‌کننده تمایز یک روغن در میان روغن‌موتورهای دیگر است. روغن 15w40 دارای درجه ویسکوزیته 15برای دماهای پایین و40برای دماهای بالا است. روغن 20w50  نیز دارای امتیاز ویسکوزیته به ترتیب 20/50است.

ویسکوزیته، پتانسیل روانکاری روغن را در دماهای بالا و پایین تعیین می‌کند باتوجه‌به این موارد درک مشخصات روغن‌موتور برای انتخاب، یک اصل اساسی و مهم است. در واقع این دو روغن در نوع مشخصات با یکدیگر تفاوت دارند.

روغن‌موتور20w50برای وسایل نقلیه با موتورهای بنزینی است، درصورتی‌که روغن 15w40  برای خودروهای دیزلی مورداستفاده قرار می‌گیرد.

نقطه اشتعال برای روغن 15w40237درجه سانتی‌گراد و برای 20w50230درجه سانتی‌گراد است.

شاخص ویسکوزیته 15w40143است و برای 20w50141است. تفاوت دیگری که می‌توان به آن اشاره کرد وزن این روغن‌ها است. وزن 15w40 برابر با 0.875است. اما برای 20w50 برابر با 0.88است.

 

شباهت‌های روغن20w50و15w40 در چیست؟

 علاوه بر ذکر تفاوت روغن 20w50 و15w40 در مورد شباهت این روغن‌موتورها می‌توان گفت که این روغن‌موتورها هر دو زخیم هستند و برای استفاده در دماهای بالا گزینه مناسبی محسوب می‌شوند. از دیگر شباهت‌های این روغن‌موتورها می‌توان به جلوگیری از تشکیل رسوبات و لجن اشاره کرد. نقطه ریزش برای این دو روغن -30درجه سانتی‌گراد است.

چه زمانی از این روغن‌ها استفاده کنیم؟

روغن 20w50  در مناطق سردتر نسبت به روغن 15w40 کارایی کمتری دارد. درصورتی‌که وسیله نقلیه، مسافت طولانی را با بارهای سنگین مانند مسافر یا کالا طی می‌کند، روغن 20w50 برای آن مناسب است که دلیل آن، بالا رفتن دمای داخل موتور در نتیجه مسافت طولانی است.

نیاز است تا در آب و هوای گرم از روغن 20w50  استفاده کنید. استفاده از روغن‌های با غلظت بالا یاتاقان های روغن را از بین می‌برد.

در این مطلب به بررسی انواع روغن‌موتور 20w50  و 15w40، نقاط مشترک و تفاوت روغن 20w50 و15w40  و ویژگی‌های هریک پرداختیم. در هنگام خرید نیاز است تا  تمام جوانب امر را در نظر بگیرید و بهترین و مناسب‌ترین روغن را برای وسیله نقلیه خود انتخاب کنید چرا که در غیر این صورت باعث وارد آمدن خسارت به خودروی خود می شوید. به برند روغن انتخابی خود نیز توجه داشته باشید و برند پیشنهادی تعمیرگاه‌ها و عوام را مد نظر قرار دهید.

 توجه داشته باشید که قیمت روغن 15w40  از روغن 20w50 بیشتر است و از نظر ویسکوزیته کارایی مطلوب‌تری دارد. باتوجه‌به این موارد دو عامل قیمت و نوع ویسکوزیته تعیین‌کننده نوع روغن برای وسیله نقلیه شما به‌حساب می‌آیند.ما در اینجا اشاره ای به تفاوت روغن 20w50 و15w40  کردیم امیدواریم کارآمد بوده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید