آموزشی

تمامی نکات مربوط به تعویض فیلتر روغن موتور 1401

تمامی نکات مربوط به تعویض فیلتر روغن موتور

هر بار که روغن موتور خود را تعویض کردید، فیلتر روغن خود را نیز عوض کنید و از روغن‌های مختلفی مثل بهران حرارت و … استفاده کنید. معمولاً بهترین زمان، هر 3000 مایل است. عوض کردن روغن موتور بین 2 تا 6 بار در سال می‌باشد، اما اگر به روغن موتور خود دقت نکنید چه اتفاقی می‌افتد؟ اگر فیلتر خود را عوض نکنید، ذرات مضر در روغن موتور شما باقی می‌مانند که همین امر منجر به آسیب‌های پرهزینه موتور می‌شود؛ آسیبی که ممکن است در نهایت جبران‌ناپذیر باشد. خبر خوب این است که می توانید به راحتی تعویض فیلتر روغن موتور خود را یاد بگیرید. این یکی از آسان‌ترین قطعات خودرو برای سلف سرویس است. حتی اگر خودتان قصد تعویض آن را ندارید، با روغن سیتی همراه باشید تا بهترین زمان برای تعویض آن را بدانید.

 

فیلتر روغن چیست؟

قبل از دانستن مطالب مربوط به تعویض فیلتر روغن موتور باید درباره فیلتر روغن بدانیم. اهمیت روغن موتور به این دلیل است که اگر روغن برای مدتی بدون فیلتر بماند، ممکن است با ذرات ریز و سختی که می‌توانند سطوح موتور شما را فرسوده کنند، اشباع شود. این روغن کثیف می‌تواند قطعات ماشین کاری شده پمپ روغن را فرسوده و به سطوح یاتاقان موتور آسیب برساند. انتخاب محفظه فیلتر روغن مناسب برای وسیله نقلیه شما از اهمیت بالایی برخوردار است.

 

استفاده از فیلتر روغن موتور

استفاده از فیلتر روغن موتور

اکثر فیلترهای روغن بسیار شبیه به هم هستند، اما تفاوت‌های کوچک در رزوه‌ها یا اندازه واشر می‌تواند تعیین کند که آیا فیلتر خاصی روی خودروی شما کار می‌کند یا خیر. بهترین راه برای تعیین اینکه به کدام یک نیاز دارید، مراجعه به دفترچه راهنمای مالک یا ارجاع به کاتالوگ قطعات است. استفاده از فیلتر نامناسب می‌تواند باعث نشت روغن از موتور شود یا ممکن است آن را خراب کند. هر یک از این شرایط می‌تواند منجر به آسیب جدی موتور شود.

 

نقش فیلتر روغن در خودرو

روغن چندین کار مهم را در موتور انجام می‌دهد. با انتقال حرارت به خنک شدن موتور کمک کرده و شکاف بین رینگ‌های پیستون و دیواره‌های سیلندر را مهر و موم می‌کند. آن‌ها به خوبی آلاینده‌ها را جذب خود می‌کرده و ذرات دوده‌را که بقایای احتراق هستند را معلق می‌نمایند. آلاینده‌های آلی مانند قارچ و باکتری‌های هوا را از بین می‌برند. همچنین ذرات غیر آلی از جمله گرد و غباری که در حین کار به داخل موتور مکیده می‌شود را نیز نابود می‌کند. اگر روغن برای مدت طولانی به تنهایی باقی بماند از محصولات جانبی احتراق اشباع می‌شود.

شما می‌توانید مقاله مقایسه انواع روغن موتور خارجی و ایرانی را مطالعه کنید.

 

تعویض فیلتر روغن موتور

تعویض فیلتر روغن موتور

برای تعویض فیلتر روغن موتور باید بدانید که مسافت پیموده شده شما توسط وسیله نقلیه‌تان با توجه به تعداد دفعات تعویض روغن متفاوت است. سن وسیله نقلیه، شرایط جاده، مسافت پیموده شده و عادات رانندگی شما، همگی در دفعات متعدد، نیاز به تعمیر و نگهداری دارند. برای اکثر دارندگان خودرو، رعایت فاصله زمانی تعویض روغن توصیه شده که معمولاً حدود 5000 مایل است.. اگر مطمئن نیستید که در طول زمان چند مایل رانندگی کردید و آیا وقت تعویض روغن رسیده یا خیر. می‌توانید از خود ماشین کمک بگیرید. همچنین اگر کمتر از میانگین سالانه 13500 مایل رانندگی می‌کنید، بررسی مانیتور روغن می‌تواند کمک کننده باشد.

 

بهترین زمان تعویض فیلتر روغن

اگر اغلب در شرایط جوی و جاده‌ای، سخت رانندگی می‌کنید، بدون در نظر گرفتن میزان مسافت طی شده، بهتر است زود به زود به سرویس خودرو و تعویض فیلتر روغن موتور خودرو خود مراجعه کنید. از آنجایی که خودروی موتور سخت‌تر کار می‌کند، زمان تعویض روغن نیز بیشتر مورد اهمیت واقع می‌شود و بعد از 3000 تا 5000 مایل بهترین زمان می‌باشد. نکته دیگری که باید در نظر گرفت استفاده از روغن معمولی یا روغن مصنوعی است که مورد دوم به طور فزاینده‌ای در خودروهای جدید مورد نیاز است.

 

فواید تعویض به موقع فیلتر روغن موتور

فواید تعویض به موقع فیلتر روغن

تعویض به موقع فیلتر روغن موتور کمک می‌کند تا موتور دچار آسیب‌های جبران‌ناپذیر نشود. همچنین اگر از روغن باکیفیت استفاده کنید یا به موقع تعویض نمایید، روی سلامت خودرو نیز تاثیر مثبتی می‌گذارد. با این حال اگر فیلتر روغن مناسب نباشد، ممکن است روغن تمیز و سالم را نیز پس بزند و باعث خرابی ماشین شما شود.

 

سخن پایانی

در این مقاله به نکات مربوط به تعویض فیلتر روغن موتور پرداختیم و تمامی نکات مربوط به آن را بیان کردیم. همان طور که می‌دانید، بهترین و مطمئن‌ترین راه برای انتخاب روغن موتور مراجعه به دفترچه راهنمای خودرو است. از مراجعه به دفترچه راهنمای خودرو خود غافل نشوید. برای تهیه روغن موتور، کافی است از طریق سایت روغن سیتی اقدام کرده و با ما تماس بگیرید.

تلفن تماس: 09194408271

منبع: vpracingfuels

روغن سیتی

بیشتر بخوانید:

بهران اتوماتیک lll

پارس بابک 68

بهران درفش 46

 

سوالات متداول

  • تعویض روغن موتور در چه زمانی باید انجام شود؟

برای تعویض فیلتر روغن موتور باید بدانید که اگر اغلب در شرایط جوی و جاده‌ای، سخت رانندگی می‌کنید، بدون در نظر گرفتن میزان مسافت طی شده، بهتر است زود به زود به سرویس خودرو مراجعه کنید. از آنجایی که خودروی موتور سخت‌تر کار می‌کند، زمان تعویض فیلتر روغن موتور نیز بیشتر مورد اهمیت واقع می‌شود و بعد از 3000 تا 5000 مایل بهترین زمان می‌باشد. نکته دیگری که باید در نظر گرفت استفاده از روغن معمولی یا روغن مصنوعی است که مورد دوم به طور فزاینده‌ای در خودروهای جدید مورد نیاز است.

  • قیمت روغن موتور به چه صورت است؟

در مبحث مقایسه انواع روغن موتور خارجی و ایرانی،‌ از آنجایی که روغن موتور برای یک خودرو، در سلامت، حفظ و نگهداری خودرو بسیار اهمیت دارد؛ شما می‌توانید با مراجعه به سایت روغن سیتی از قیمت آن مطلع شوید.

دیدگاهتان را بنویسید