راهنمای انتخاب روغن, آموزشی

نقش روغن بهران آذرخش در روانکاری تجهیزات دیزلی

بهران آذرخش

روغن ها وظیفه مهمی را در هر صنعتی بر عهده دارند. از آنها جهت بهبود کارکرد ماشین آلات و تجهیزات صنعتی بهره می گیرند. روغن صنعتی، تجهیزات در حال فعالیت را در برابر آسیب محافظت می کند. انواع مختلفی از این روغن ها عرضه شده که بر اساس منشأ ترکیبات و افزودنی ها، کاربردهای متفاوتی را شامل می شوند.

روغن های بهران آذرخش از جمله روغن بهران آذرخش ویژه 10 از محصولات بسیار محبوب در ایران می باشد. این روغن پایه معدنی را برای روانکاری قطعات صنعتی و موتورها به کار می برد. ویژگی های مفید این محصول، کاربردهای بسیاری اعم از روانکاری موتور سوپرشارژ و توربوشارژ ماشین آلات سنگین راهسازی را میسر ساخته است. روغن سیتی در ادامه به معرفی این ویژگی ها پرداخته است.

روغن بهران آذرخش

معرفی روغن بهران آذرخش

نوع روغن موتور مناسب انواع دستگاه ها متفاوت بوده و بر همین اساس بهران آذرخش برای استفاده در موتورهای دیزلی عرضه گردیده است. موتورهای دیزلی در خودروهایی از جمله کامیون، اتوبوس و ماشین آلات سنگین راهسازی تعبیه شده اند. از این رو جهت روانکاری و بهبود کارایی آنها روغن صنعتی بهران آذرخش عملکرد خوبی را ارائه می دهد.

اگرچه ترکیبات پایه این روغن و محصولات مخصوص موتورهای بنزین سوز مشابه است، اما نمی توان آنها را به جای هم استفاده کرد. چراکه افزودنی ها و ویژگی های متفاوتی داشته و همچنین روغن دیزلی کربن بیشتری را جذب می کند. از دیگر سو روغن موتور بنزینی بیشتر به قیر و رطوبت گرایش دارد.

اصلی ترین کارهای یک روغن موتور

هدف اصلی استفاده از روغن موتور، دستیابی به کارکرد صحیح در طول زمان می باشد. برای اطمینان از برآورده شدن تمامی این اهداف، بررسی سطح روغن الزامی بوده و می بایست در راستای تعویض آن به صورت منظم اقدام گردد. روغنی که بیش از حد و برای مدت طولانی استفاده شود، دیگر نمی تواند نقش خود را ایفا کند. بنابراین وضعیت کلی موتور و قطعات آن آسیب می بینند. مهم ترین نقش های روغن موتور شامل موارد زیر است.

1.     روانکاری

قطعات موتور به طور دائم در معرض اصطکاک هستند. این امر به ویژه در اجزاء متحرک حائز اهمیت است. روغن نقش اساسی در روانکاری این قطعات را بر عهده دارد. بدین ترتیب با کاهش اصطکاک، از سایش و پارگی تجهیزات ممانعت به عمل می آید.

2.     خنک کننده

در اثر اصطکاک قطعات مکانیکی، حرارت و دمای موتور افزایش می یابد. آزادسازی این گرما به منظور جلوگیری از آسیب بسیار مهم است. لذا با روغن کاری بخش های مختلف موتور، کاهش دمای آنها میسر می گردد. این عملکرد در راستای تکمیل خنک کننده که فقط نواحی خاصی از موتور را خنک می سازد، اثر می کند.

3.     پاکسازی

به این قابلیت توجه کمتری صورت می گیرد. اما قدرت پاک کنندگی از جمله مزایای مهم روغن موتور، محسوب می شود. رسوبات میکروسکوپی همواره در موتور جمع شده و به شکل معلق باقی می مانند. این رسوبات از گرد و غبار و بقایای احتراق شکل می گیرند. استفاده از روغن موتور، از مسدود شدن و کاهش کارایی آن جلوگیری می کند. جریان روغن به طور مداوم ناخالصی های مذکور را به سمت فیلتر روغن هدایت کرده و محبوس می نماید.

4.     حفاظت در مقابل خوردگی

در اثر اشتعال سوخت، اسیدی خورنده تولید می گردد. اسید قادر است قطعات فلزی موتور را تخریب کند. امروزه در روغن موتور افزودنی هایی قرار می دهند که به واسطه آنها فرآیند خوردگی به کندی صورت می گیرد. هر چند در طول زمان و به سبب تماس با اکسیژن، روغن موتور اکسید شده و قدرت بازدارندگی خود را در برابر خوردگی از دست می دهد. به همین دلیل تعویض منظم روغن موتور توصیه می شود.

5.     آب بندی

روغن موتور خواص آب بندی بخش هایی اعم از پیستون و سیلندر را بهبود می دهد. یک لایه محافظ میان قطعات مختلف قرار گرفته و هر فاصله ای را مسدود می سازد. بدین ترتیب محافظت بهتری فراهم می گردد.

ویژگی های روغن آذرخش

این روغن دیزلی باکیفیت در درجات مختلفی تولید و عرضه شده است. موتورهای دیزلی اغلب در شرایط سختی کار می کنند، بنابراین در روغن بهران آذرخش همانند دیگر روغن های دیزلی، افزودنی های بسیاری به کار برده اند. این محصول قادر است دوده کربنی را جذب کرده و آن را از قطعات بزداید. آب بندی فواصل میان قطعات را انجام داده و بعلاوه محافظت خوبی را در برابر ضربه، سایش و زنگ زدگی فراهم می سازد.

 

روغن بهران آذرخش

 

یکی دیگر از ویژگی های مفید این محصول ممانعت از نفوذ مواد زائد و سرب می باشد. این امر به کمک فرآیند معلق نگه داشتن رسوبات میسر شده است. این روغن از رسوب مواد جلوگیری کرده و نقش کاهنده حرارت قطعات را نیز ایفا می کند. از آنجایی که نگهداری از موتورهای دیزلی اهمیت بالایی دارد، استفاده از یک روغن مرغوب نظیر بهران آذرخش جهت اطمینان از سلامت موتور ضروری است. برای خرید این محصول می توانید به وبسایت روغن سیتی مراجعه کنید. مشخصات فنی انواع روغن بهران آذرخش ویژه در جدول زیر آمده است.

مشخصات فيزيكی-شيميايی گرانروی

100°C

cSt

شاخص گرانروی نقطه اشتعال

°C

نقطه ريزش

°C

دانسيته

15°C

kg/m³

قلیاییت

mg KOH/g

روش آزمون ASTM
D445
ASTM
D2270
ASTM
D92
ASTM
D97
ASTM
D4052
ASTM
D2896
بهران آذرخش ویژه 20W-50 19 120 220 -24 896 12
بهران آذرخش ویژه 30 12 97 230 -18 898 12
بهران آذرخش ویژه 40 15.5 95 240 -15 899 12
بهران آذرخش ویژه 50 20 95 242 -12 904 12

فواید و نحوه عملکرد روغن بهران آذرخش

بر اساس آنچه در ویژگی های این محصول بیان گردید، این روغن علاوه بر روانکاری عملکردهای زیر را نیز ارائه می کند.

  • شست و شوی دوده از قطعات
  • حفاظت در مقابل ضربه
  • حفاظت در برابر ایجاد زنگ زدگی
  • ممانعت از تشکیل رسوب
  • معلق سازی رسوبات
  • جلوگیری از نفوذ سرب
  • کاهش حرارت و خنک کنندگی قطعات
  • کاهش حرارت کف پیستون ها
  • جلوگیری از نفوذ و رسوب مواد زائد
  • کارایی بالا در شرایط سخت
  • لغزنده کردن قطعات و محافظت از آنها در برابر سایش

کاربردهای روغن صنعتی بهران آذرخش

همانطور که اشاره شد، این محصول ویژگی ها و مزایای بسیاری را برای موتور دیزلی به ارمغان آورده است. بدین منظور در تهیه آن از روغن پایه باکیفیت بهره گرفته اند. همچنین افزودنی های این روغن خواص مهمی مانند دوده زدایی، مقاومت در برابر زنگ زدگی و ضربه را حاصل آورده اند. از این روغن به منظور جلوگیری از ساییدگی قطعات و روانکاری موتور دیزلی تعبیه شده در تجهیزات صنعتی می توان استفاده کرد، روغن بهران آذرخش برای تجهیزات زیر مناسب است.

  • ماشین آلات راهسازی
  • خودروهای دیزلی
  • ژنراتور تولید برق
  • کامیون ها
  • قطعات لوکوموتیوها
  • قایق موتوری ماهیگیری
  • موتورهای سوپرشارژ
  • موتورهای توربوشارژ
  • اتوبوس ها

بررسی سطوح کیفیت روغن صنعتی بهران آذرخش

پیش از بررسی سطوح کیفیت، آشنایی با سری های این روغن حائز اهمیت می باشد. بر این اساس انواع سری های عرضه شده از این محصول در جدول ذیل بیان گردیده است.

انواع محصولات سری C روغن بهران آذرخش
مدل کاربرد سال ساخت
CD ارائه شده برای موتورهای دیزلی سوپرشارژ 1334
CC ارائه شده برای موتورهای دیزلی 1340
CB ارائه شده برای موتورهای دیزلی 1328
CA ارائه شده برای موتورهای دیزلی 1319

سطوح کیفیت این روغن شامل موارد زیر می باشد.

·        CJ-4

این روغن برای انواع موتور دیزلی 4 زمانه با سرعت بالا ارائه گردیده است. مدل 2010 به بعد، در این دسته جای می گیرند. این مدل از سیستم کنترل آلودگی پیشرفته برخوردار بوده و سوخت مصرفی آن دیزل با غلظت گوگرد ماکزیمم 500 ppm می باشد.

·        CI-4

این محصول ویژه موتور دیزلی 4 زمانه سرعت بالا مدل 2002 می باشد. فناوری کنترل آلودگی نظیر EGR در آن به کار رفته است. ماکزیمم غلظت گوگرد سوخت مصرفی نیز 0.5% است. از این روغن به جای انواع CD، CE، CF-4، CG-4 و CH-4 می توان بهره برد.

·        CH-4

مناسب برای موتور دیزلی 4 زمانه سرعت بالا مدل 1998 بوده و ماکزیمم غلظت گوگود سوخت مصرفی آن نیز 0.5% است. جایگزین خوبی برای انواع زیر محسوب می شود.

  • CD
  • CE
  • CF-4
  • CG-4
  • CH-4

·        CG-4

در موتورهای دیزلی 4 زمانه سنگین مدل 1995 استفاده می شود. غلظت گوگرد سوخت مصرفی آن کمتر از 0.5% است و جایگزین انواع زیر می باشد.

  • CD
  • CE
  • CF-4

·        CF-2

این محصول در سال 1994(1373) ارائه شده و برای موتور دیزلی سنگین 2 زمانه مناسب است. قابلیت استفاده به جای CD-II را نیز دارد.

·        CF

کاربرد اصلی آن در موتورهای دیزلی سنگین سوپرشارژ و توربوشارژِ ارائه شده در سال 1994 می باشد. جایگزین انواع CD نیز محسوب می گردد. سوخت مصرفی بیش از 0.5% گوگرد دارد.

·        CE

در سال 1985 (1364) برای استفاده در موتورهای دیزلی سوپرشارژ و توربوشارژ ارائه شده و جایگزین انواع CD و CC نیز می باشد.

·        CD-II

مناسب موتورهای 2 زمانه ارائه شده در سال 1985 است.

جدول سطوح کیفیت و درجه گرانروی روغن بهران آذرخش ویژه نیز در ادامه آمده است.

سطوح کیفیت MB 227.1 (Only for SAE 20W-50)

API CD/SE

ISIRI 1342

MIL-L-2104D

 

درجه گرانروی SAE 20W-50

SAE 30

SAE 40

SAE 50

 

 

در ضمن شما میتوانید از سایر محصولات ما در روغن سیتی دیدن کرده و بسته به نیاز خود آنها را تهیه کنید.

 

بهران هیدرولیک H68 بهران هیدرولیک H46 بهران حرارت
پارس بابک 68 پارس بابک 46 بهران توربین 68
بهران توربین 46 بهران هیدرولیک H32 بهران هیدرولیک T32
بهران هیدرولیک T68 بهران هیدرولیک T46 بهران درفش 32
بهران درفش 46 بهران درفش 68 بهران بردبار 150
بهران بردبار 220 بهران بردبار 68 بهران تراش
بهران مقاوم 68 بهران مقاوم K68 بهران مقاوم K150

1 دیدگاه در “نقش روغن بهران آذرخش در روانکاری تجهیزات دیزلی

  1. فاطمه گفت:

    بهران آذرخش ویژه 10 نقش مهمی تو روانکارهای صنعتی داره

دیدگاهتان را بنویسید