آموزشی

نحوه ی کار روغن انتقال حرارت چگونه است؟

نحوه ی کار روغن انتقال حرارت چگونه است؟

روغن انتقال حرارت در صنایع مختلف به خصوص نفت و گاز که قابلیت اشتعال بالایی دارند، کاربرد زیادی دارد. نحوه ی کار روغن انتقال حرارت بدین شکل است که روغن داغ به عنوان ماده سیال در سیستم جریان یافته و به صورت یکنواخت حرارت سیستم را بالا می برد.

 

 

روغن انتقال حرارت

 

بر اساس قانون دوم ترمودینامیک، حرارت از جسم گرم تر به جسم سرد تر منتقل می شود. بر همین اساس از روغن داغ برای افزایش دمای قسمت های مختلف سیستم استفاده می شود.

این روغن در محدوده دمایی گسترده ای قابل استفاده هستند. بیشتر آن ها توانایی تحمل دما 80- درجه سانتی گراد تا 340+ درجه سانتی گراد را دارند. به همین دلیل میزان پایداری و مقاومت آن ها دارای اهمیت است. یکی از بهترین انواع روغن های انتقال حرارت، روغن بهران حرارت است. در ادامه مقاله با ما باشید.

مزیت استفاده از انتقال حرارت غیرمستقیم

انتقال حرارت غیر مستقیم مزیت های متعددی دارد و به همین دلیل در بسیاری از صنایع مهم مورد استفاده قرار می گیرد. از مهمترین مزایای انتقال غیرمستقیم حرارت عبارتند از:

  • پخش شدن گرما به صورت یکنواخت در کل سیستم
  • امکان تنظیم دما با دقت بیشتر
  • افزایش کیفیت حرارت
  • کاهش اتلاف حرارت
  • افزایش ایمنی در برابر مواد قابل اشتعال مثل گاز

چه زمانی از روغن های داغ استفاده می کنیم؟

در گذشته استفاده از بخار برای انتقال حرارت رایج بود. اما معایبی داشت که باعث شد روش های جدیدی برای انتقال حرارت مورد استفاده قرار گیرند. از جمله معایب استفاده از آب و بخار عبارتند از:

  • آب دارای املاح زیادی است که در طی فرآیند، رسوبات زیادی از خود به جا می گذارند. این رسوبات باعث خوردگی قطعات و کاهش عمر آن ها می شود.
  • بخار باعث ایجاد رطوبت می شود و به مرور خوردگی و زنگ زدگی در تجهیزات ایجاد می شود.
  • کنترل بخار آب سخت است و در صورت افزایش بخار و ناتوانی در کنترل آن خسارات جبران ناپذیری وارد می شود.
  • همچنین برخی فرآیندها شامل موادی است که به راحتی شعله ور می شوند. به همین دلیل استفاده از آتش خطر انفجار دارد. روغن داغ در چنین مواردی با افزایش حرارت به صورت غیرمستقیم، امنیت کار را بالا می برد.

با توجه به نحوه ی کار روغن انتقال حرارت، این روش می تواند در برخی سیستم ها امنیت بیشتری ایجاد کند و کیفیت کار را بالا ببرد. فرآیندهایی که رطوبت به آن ها ضرر می زند و تجهیزات باید در برابر ساییدگی به شدت محافظت شوند، استفاده از روغن داغ گزینه خوبی است. روغن داغ قابلیت افزایش دما بدون افزایش فشار را دارد. در نتیجه احتمال انفجار و آتش سوزی را کاهش می دهد.

هنگام خرید روغن انتقال حرارت به چه نکاتی باید توجه گردد؟

روغن انتقال حرارت از مهمترین انتخاب هایی است که برای بسیاری از سیستم ها و ماشین آلات نیاز است. روانکار صنعتی علاوه بر افزایش عمر دستگاه ها و تجهیزات، باعث افزایش راندمان و کیفیت کار می شود. در نتیجه استفاده از روغن درست، باعث حذف هزینه های اضافی جهت تعمیر و غیره می شود.

برای انتخاب روغن انتقال حرارت مناسب علاوه بر آگاهی از نحوه ی کار روغن انتقال حرارت بهتر است این نکات را  نیز در نظر گرفت:

دما

روغن انتقال حرارت با توجه به دمای مورد نیاز برای دستگاه ها و تجهیزات انتخاب می شود. تجهیزات مختلف نیاز به روغن با ویسکوزیته متفاوت دارند. باید در نظر داشت که محدوده دمایی روغن با محدوده دمایی سیستم هماهنگ باشد.

فشار

فشاری که بر تجهیزات وارد می شود، برای انتخاب روغن انتقال حرارت، عامل مهمی است. عدم هماهنگی میان ویسکوزیته روغن و فشاری که به قطعات وارد می شود، باعث می شود ضربات ناگهانی به قطعات وارد شود و دچار ساییدگی و پارگی شود.

قابلیت پمپاژ

روغن به عنوان یک سیال حرارتی بین قطعات جریان دارد. ماده سیال باید قابلیت پمپاژ در دمای سیستم را داشته باشد. در صورتیکه که دمای سیستم پایین باشد و ماده سیال سفت شود، پمپاژ آن ممکن نیست.

صنعت

هر صنعتی متفاوت با دیگری عمل می کند. به همین دلیل فرآیندها و سیستم هایی که عمل می کنند، محصولاتی که در نهایت تولید می شوند، می توانند بر انتخاب روغن انتقال حرارت مناسب تاثیر بگذارد.

کاربرد

با توجه به نحوه استفاده از روغن انتقال حرارت و کاربرد آن، نیاز به روغن با ویژگی های متفاوت است. ویسکوزیته، گرانروی و محدوده دمایی مختلف، نیاز به روغن های متفاوت دارد. برخی سیستم ها نیاز به سیال های اختصاصی دارند.

قیمت

از مهمترین و اثرگذار ترین فاکتورها در انتخاب روغن، هزینه است. قیمت نهایی روغن انتقال حرارت به خصوصیات هر سیال بستگی دارد. در نظر داشته باشید که هر چه کاربرد سیال تخصصی تر باشد، قیمت آن نیز بالاتر است.

کارایی و راندمان

یکی از نتایج استفاده از روغن های انتقال حرارت، افزایش راندمان کار است. به همین دلیل توجه به میزان اثرگذاری روغن های مختلف با ویسکوزیته متفاوت بر راندمان کار، اهمیت دارد.

مقررات محلی

هر محل با توجه به شرایط زیست محیطی می تواند محدودیت های خاصی در استفاده از روغن های انتقال حرارت قرار دهد. به همین دلیل قبل از انتخاب بهتر است از متخصصین درباره محدودیت ها و مقررات تحقیق کنید تا انتخاب خارج از قوانین نداشته باشید.

دوستی با محیط زیست

روغن های انتقال حرارت می توانند باعث آلودگی های زیست محیطی شوند. بهتر است برای جلوگیری از این اتفاق در جستجوی روغن هایی باشید که سازگاری بیشتری با طبیعت دارند و به محیط زیست آسیب وارد نمی کنند.

سخن پایانی

اگر قصد خرید روغن انتقال حرارت را دارید، مجبور نیستید این کار را به تنهایی انجام دهید. می توانید از طریق کارشناسان ما در روغن سیتی، اطلاعات بیشتری درباره انواع روغن ها و ویژگی های هر کدام دریافت کنید و کالای مناسب را خریداری کنید.

روغن سیتی در زمینه تامین انواع روغن های خودرو و روغن های صنعتی فعالیت می کند. برای دریافت اطلاعات بیشتر و قیمت محصولات با کارشناسان ما تماس بگیرید.

1 دیدگاه در “نحوه ی کار روغن انتقال حرارت چگونه است؟

  1. مهری احمدی گفت:

    بهران حرارت بهترین روغن انتقال حرارته

دیدگاهتان را بنویسید