آموزشی

تفاوت گریس Ep3 با Ep2

تفاوت گریس Ep3 با Ep2

تفاوت گریس Ep3 با Ep2 چیست؟ در این مقاله سعی داریم به توضیح تفاوت این دو نوع گریس بپردازیم. لطفاً با روغن سیتی همراه باشید تا پاسخ سؤالات خود را دریافت کنید.

EP چیست؟

Extreme Pressure کلمه‌ای است که به طور مخفف به آن EP می‌گویند و کاربرد روانکار را تحت شرایط بار بالا توصیف می‌کند. در فرمولاسیون گریس هم افزودنی‌ فیزیکی هم شیمیایی به کار می‌رود تا به گریس قابلیت بارگذاری بالا یا عملکرد «EP» را بدهد. همیشه لازم نیست از گریس با عملکرد فشار شدید استفاده شود.

گریس‌های EP1،EP۲ ،EP۳ از محصولات پر کاربرد در صنعت هستند. این گریس‌های لیتیوم هیدروکسی استئارات مناسب محافظت بیشتر در برابر سایش، زنگ زدگی و شستشوی آب هستند.

آنها در گریدهای NLGI از ۰۰ تا ۳ با ویسکوزیته روغن پایه ISO VG 150 و ۳۲۰ موجود هستند. گریس‌های  EP1،2، 3  برای کاربردهای صنعتی مناسب است مثل کاربردهای سنگین که در آن فشارهای واحد یا بارهای ضربه‌ای بالا وجود دارد.

این گریس‌ها در برابر زنگ زدگی و خوردگی محافظ بی نظیری محسوب می‌شوند و در برابر شستشو با آب مقاوم هستند این ویژگی آن‌ها را برای تجهیزاتی که شرایط مرطوب دارند مناسب می‌کند.

گریس EP1 مناسب سیستم‌های متمرکز است. گریس EP2 و ۳ گریس‌های چند منظوره هستند. محدوده دمای این گریس‌ها از ۲۰- تا ۱۳۰ درجه سانتی‌گراد است، اما اگر میزان روغن کاری بیشتر شود ممکن است در دماهای بالاتر هم استفاده شوند.

برای روانکاری چرخ دنده‌ها و یاتاقان‌ها در جعبه دنده‌های ضعیف آب بندی شده مناسب هستند و در بسیاری از کاربردهای صنعتی دیگر که روغن‌های معمولی قابل استفاده نیستند و نمی‌توان آن‌ها را در جعبه دنده‌ها و جعبه‌های زنجیر نگه داشت کاربرد دارند.

تفاوت گریس Ep3 با Ep2 :

با توجه به پیشرفت روز افزون صنایع و مهندسی و افزایش گستره گریس ها با یک دیگر در این سری از مقالات به توضیحات و برسی تفاوت این دو گریس می پردازیم . ابتدا در نظر داشته باشید که هیچ گاه گریس و روغن ها را باهم در یک خانواده قرار ندهید درست است که آنها عملکردی شبیه به یک دیگر دارند اما ساختاری متفاوت ازهم دارند.

تفاوت گریس Ep3 با Ep2

 گریس EP2 چیست :

این نوع گریس از ترکیبات لیتیوم هیدروکسی می باشد که برای محافظت در برابر سایش ، خوردگی و شستشوی آب فروموله شده می باشد که دارای ویسکوزیته بالایی است از این جهت از آن در صنایع خودروهای سنگین و بخش های تجاری مورد استفاده قرار می گیرد .

از این گریس برای انواع کاربرد های صنعتی از جمله مواردی که در آن فشار های سنگین یا بار های ضربه ای بالا وجود دارد توصیه می گردد . همچنین این گریس محافظت خوبی در برابر زنگ زدگی و خوردگی دارد و این قابلیت به لطف ضد شستشوی پذیری آن می باشد .کاربرد های این نوع گریس مناسب برای وسایل نقلیه تجاری و تجهیزات ساختمانی مانند اتصالات شاسی و روغن کاری بوش ها بسیار مناسب است . محدوده دمایی گریس   از ۲۰- درجه تا ۱۳۰ درجه سانتی گراد می باشد .

 ویژگی گریس EP2 و مزایای آن چیست :

  • عملکرد خوب در برابر سایش و جلوگیری از خورد شدن قطعات در برابر اصطحکاک
  • محافظت بهینه از قطعات در برابر زنگ زدگی و خوردگی قطعات در مجاورت با آب
  • عملکرد مقرون به صرفه از جهت نیاز به گریس کاری مجدد
  • افزایش ماندگاری قطعات و دستگاه ها
  • عدم تخریب و مضر بودن برای محیط زیست

همچنین قابل به ذکر است که این نوع گریس یک نوع گریس ضخیم شده با صابون لیتیوم برای فشار های شدید است ، در فرایند تولید آن صابون ها و روغن ها را پراکنده می کنند تا ژل های پایدار گریس ها را ایجاد کنند .

این نوع گریس همچنین با جلوگیری از نشت و ذوب به کاربرد های سخت کمک می کند . این ویژگی ها آن را برای کاربرد های با استرس بالا که در کامیون ها رایج است عالی می نماید .

گریس بهران یاقوت EP 2 (بشکه)

 گریس EP3 چیست :

یک گریس چند منظوره با کیفیت بالا می باشد که لیتیوم های این محصول با استفاده از روغن های معدنی بسیار تصفیه شده با سیستم غلیظ کننده لیتیوم تولید می گردد . این نوع از گریس با افزودنی های فشار شدید ، آنتی اکسیدان ، ضد سایش و ضد زنگ زدگی تقویت می شود . این محصول که در بخش های صنعتی و خودرو سازی استفاده می شود ، عملکرد قابل اعتماد در دمای بالا ، اکسیداسیون و پایداری مکانیکی خوب ، ویژگی های ضد زنگ خوردگی خوب و ظرفیت حمل بار بسیار مناسبی را از خود ارایه می نماید .

از مزیت های مهم این نوع از گریس می توان به پخش نشدن آن در محیط کاری به هنگام حرکت دستگاه ها اشاره نمود . جالب است بدانید که میزان و نوع مواد افزودنی در این انتخاب گریس مناسب بر اساس نیاز کاری مشخص می شود که برخی از مواد های افزودنی در آن به شکل جامد می باشد.

تفاوت گریس Ep3 با Ep2

کاربرد گریس EP3

گریس EP3 برای روانکاری انواع ماشین آلات در شرایط سخت و گستره دمایی وسیع از ۱۲۰ درجه تا ۲۰- درجه سانتی‌گراد مناسب است. این روانکار صنعتی در انواع یاتاقان‌های ماشین آلات در شرایط بسیار سخت و آب بندی پمپ‌ها به کار می‌رود.

گریس EP1 قابلیت پمپاژ درجه حرارت مناسب را دارد و برای سیستم‌های روانکاری متمرکز و سایر مواردی که عملکرد دمای پایین لازم است مناسب هستند. گریس EP2 برای کاربردهای چند منظوره در ضد یخ و یاتاقان‌های ساده، بوش و پین‌ها در شرایط عادی کار مناسب هستند.

گریس EP3 مناسب مواردی است که حداکثر محافظت در برابر نفوذ آب یا آلاینده‌های جامد را لازم دارند. گریس‌هایEP روان کننده‌های چند منظوره ای هستند که برای استفاده در تجهیزات گریس فشار قوی استفاده دارند.

ممکن است گریسEP به عنوان روان کننده عمومی صنعتی و اتومبیل استفاده شود. گریس EP۳ برای سیستم‌های روانکاری متمرکز عالی است.

ویژگی و مزایای استفاده از گریس EP3

  • عملکرد خوبی در زمینه محافظت در برابر خوردگی، پمپاژ دمای پایین و عمر مفید درجه حرارت بالا دارد.
  • زیر بار سنگین سایش، شوک و لرزش را کاهش می‌دهد.
  • در برابر زنگ زدگی و خوردگی محافظ است و مقاوم در برابر شستشوی آب و مناسب برای حفاظت از تجهیزات و روانکاری مناسب حتی در صورت وجود آب
  • عمر طولانی در محیط‌های مرطوب برای کاهش هزینه‌ها
  • قابلیت پمپاژ خوب در سیستم‌های متمرکز
  • قدرت چسبندگی عالی به فلزات
  • ظرفیت بالا برای جابجایی آب
  • ثبات عالی

تفاوت گریس Ep3 با Ep2

جالب است بدانید که تمامی گریس های این خانواده به یک منظور و با ساختاری یکسان ساخته شده اند ، مواد پایه سازنده تمامی گریس های این خانواده از صابون لیتیوم می باشد و حتی از نظر رنگ هر دو نوع گریس نام برده شده رنگی کرم مایل به قهوه روشن را دارا هستند و از نظر وزنی در بشکه های ۵۵ کیلویی و ۱۸۰ کیلویی عرضه می شوند .حداقل نقطه برای قطره ای شدن تمامی گریس های این خانواده ۱۸۰ درجه سانتی گراد می باشد و بافتی مشابه با کره را دارا هستند.

EP2 برای کاربردهای چند منظوره در یاتاقان‌های ضد اصطکاک و ساده، بوش‌ها و پین‌ها در شرایط عملیاتی معمولی مناسب است اما گریس EP3 یک گریس سفت‌تر است که برای کاربردهایی که حداکثر حفاظت در برابر نفوذ آب یا آلاینده‌های جامد را می‌خواهد کاربرد دارد.

از تفاوت های عملکردی این دو گریس می توان به میزان نفوذ پذیری آن ها پس از انجام  عدد ۲۶۵-۲۹۵ می باشد درصورتی که این ep2 کار اشاره نمود که گرید آن در گریس های به عدد ۲۵۰-۲۲۰ می رسد که در مقایسه این دو نوع گریس Ep3شاخص در گریس های دارای شاخصی بیشتر می باشد .

تفاوت گریس Ep3 با Ep2

میزان نفوذ پذیری گریس ها Ep :

تمامی این گریس ها از نوع ۱ تا ۳ دارای ویژگی هایی یکسان و تفاوت هایی کوچک درعملکردشان می باشد تماما این گریس ها مقاوم در برابر شستشوی و نفوذ آب هستند که میزان روانکاری یکسانی را هم دارا هستند ، از معروف ترین برند ها در تولیدکنندگان این خانواده از گریس ها می توان به شرکت بهران اشاره نمود که دارای کیفیتی مطلوب در عملکرد و حفظ محیط زیست هستند .

هر دو گریس به علت چسبندگی و ویسکوزیته بالایی که دارا هستند از سطوحی که مورد گریس کاری قرار گرفته به سطح زمین نشت نخواهند کرد از این رو یکی از گیریس های محبوب در صنایع کشاورزی همین خانواده از گریس ها هستند زیرا با این عملکرد موجب تخریب بافت خاک و محیط زیست نخواهند شد .

خلاصه مقاله

EP یا Extreme Pressure، یک افزودنی فیزیکی یا شیمیایی است که برای بارگذاری بالا در گریس به کار می‌رود. گریس‌های EP1، EP2 و EP3، گریس‌های پرکاربردی در صنعت هستند که مقاومت بالا در برابر سایش، خوردگی و شستشو با آب دارند. گریس EP2 یک نوع گریس ضخیم شده با صابون لیتیوم برای فشارهای شدید است.

گریس EP3 یک گریس چند منظوره با کیفیت بالا است که در بخش‌های صنعتی و خودروسازی استفاده می‌شود. این گریس با مواد افزودنی فشار شدید، ضد سایش و ضد زنگ زدگی تقویت می‌شود و عملکرد قابل اعتماد در دمای بالا و پایداری مکانیکی خوب دارد. گریس EP3 برای کاربردهایی که حداکثر حفاظت در برابر نفوذ آب یا آلاینده‌های جامد را می‌خواهد کاربرد دارد و قابلیت پمپاژ خوب در سیستم‌های متمرکز و ظرفیت بالا برای جابجایی آب دارد. تفاوت اصلی بین گریس EP3 و EP2 در میزان نفوذ پذیری آن‌ها به عدد ۲۶۵-۲۹۵ و ۲۵۰-۲۲۰ است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید