بانک مقالات

آموزشی

آیا روغن موتور یخ می زند؟

آیا روغن موتور یخ می زند؟

آیا روغن موتور یخ می زند؟ به طور کلی هوای سرد می تواند اثرات نامطلوبی روی خودروی شما بگذارد، اما آیا می‌دانستید که می‌تواند روی روغن موتور شما نیز تأثیر بگذارد؟ قاعدتا روغن موتور در دماهای سرد متفاوتی درون موتور جریان می‌یابد و این می‌تواند، در صورت اینکه در روانکاری روغن تاثیر منفی بگذارد، منجر به مشکل موتور شود. در این مطلب قصد داریم درباره تاثیر سرما روی روغن موتور مطالبی ارائه دهیم به شما جواب سوالات زیر برسید.

  • هوای سرد چه تاثیری بر موتور خودرو دارد؟
  • آیا روغن موتور یخ می زند؟
  • چرا روغن موتور من در زمستان کم است؟
  • در هوای سرد فشار روغن کم می‌شود؟

در این مقاله می‌آموزید که چرا ممکن است در هوای سرد فشار روغن متفاوتی داشته باشید؟ زمستان چگونه روغن موتور را تحت تأثیر قرار می دهد و چگونه از مشکلات احتمالی روغن موتور جلوگیری کنید با روغن سیتی همراه باشید.

آیا روغن موتور یخ می زند؟

هوای سرد چه تاثیری بر موتور خودرو دارد؟

در فصل زمستان، موتور شما ممکن است برای رسیدن به دمای کارکرد مطلوب، خود زمان بیشتری ببرد و هنگامی که هوا بسیار سرد است، توانایی روغن موتور شما برای جریان یافتن مناسب، ممکن است به تاخیر بیفتد. وقتی این اتفاق می‌افتد، ممکن است موتور شما در زمانی که هوا بسیار سرد است کارایی لازم را نداشته باشد.

آیا روغن موتور یخ می زند؟

در سرمای شدید، بله، روغن موتور می تواند یخ بزند. اگر روغن موتور مینرال دارید، ممکن است بخواهید برای تعویض روغن بعدی خود به اقدام به خرید روغن سنتتیک نمایید. روغن‌های سنتتیک اغلب سطوح ویسکوزیته خود را حفظ می‌کنند و بهتر می‌توانند در برابر یخ زدگی مقاومت کنند، حتی در سرمای خیلی شدید.

چرا روغن موتور من در زمستان کم می‌شود؟

آیا خودرو در هوای سرد روغن بیشتری مصرف می کند؟ نه به طور معمول.

علت کم شدن روغن موتور در هوای سرد، می‌تواند به شرایط و سن موتور شما و نوع خودرویی که رانندگی می‌کنید بستگی داشته باشد. اگر در طول زمستان دائماً روغن موتور خود را پر می کنید، ممکن است مشکل چیز دیگری باشد. در هر صورت، شما باید خودروی خود را در اسرع وقت بررسی کنید و به اتوسرویس ببرید.

در هوای سرد فشار روغن کم می‌شود؟ تاثیر سرما روی روغن موتور چیست؟

موتور خودرو برای حفظ جریان روغن با سرعت قابل پیش بینی به فشار روغن متکی است. موارد مختلفی می‌تواند باعث کاهش فشار روغن موتور شود؛ مانند سطح روغن پایین به دلیل نشت روغن، خرابی دریچه فشار فشار پمپ روغن و در برخی شرایط هوای سرد.

از آنجایی که ویسکوزیته روغن موتور در دماهای سرد تغییر می‌کند، فشار روغن موتور شما نیز تغییر می‌کند. دمای سردتر در واقع می‌تواند فشار روغن را افزایش دهد، اما روغن در موتور ممکن است حباب‌های هوا ایجاد کند. روغن ضخیم‌تر ممکن است مدت بیشتری روی آن حباب‌های هوا بماند و فشار سنج روغن مقدار کمتری را نشان دهد.

آیا روغن موتور یخ می زند؟

اکنون که می‌دانید هوای سرد چقدر روی روغن موتور تأثیر می گذارد، چه کاری می توانید انجام دهید؟ تعویض منظم روغن در فواصل زمانی برنامه ریزی شده برای تعمیر و نگهداری خودرو برای سلامت موتور در فصل زمستان ضروری است. اما در اینجا چند دستورالعمل اضافی وجود دارد که باید در هوای سرد به خاطر داشت:

مسافت‌های طولانی تری داشته باشید.

وقتی وسیله نقلیه خود را روشن می‌کنید روغن موتور شما بیشترین تأثیرات زمستان را احساس می‌کند. تا زمانی که موتور شما به دمای عملیاتی مطلوب برسد، انتشار گازهای گلخانه ای و آلاینده های موتور (آب و سوخت) ممکن است در روغن موتور شما جمع شود. با انجام مسافت‌های طولانی‌تر (به جای مسافت‌های کوتاه مکرر)، موتور شما فرصت بیشتری برای رسیدن به دمای کاری مطلوب خود خواهد داشت.

از مسافت‌های کوتاه خودداری کنید.

دور آرام طولانی می‌تواند باعث شود سوخت بیشتری (نسوخته و نیمه سوخته) روغن موتور شما را آلوده کند. این آلودگی سوخت می‌تواند، ویسکوزیته روغن موتور شما را تضعیف کند و خاصیت روان‌کنندگی آن را کاهش دهد. برای کمک به جلوگیری از این مشکل، در صورت امکان از بیکاری طولانی مدت خودداری کنید و از مسافت‌های کوتاه مکرر برای کمک به حذف بیشتر این آلاینده‌ها خودداری کنید.

به هر حال، “W” در رتبه بندی ویسکوزیته روغن مخفف “زمستان” است، اما فراتر از آن، سازنده خودرو شما مشخص می کند که کدام درجه ویسکوزیته برای وسیله نقلیه خاص شما مناسب است.

روغن و فیلتر خود را بررسی کنید.

وقتی موتور شما در دماهای سرد روشن می‌شود، فشار روغن شما می‌تواند به سرعت و به طور چشمگیری تغییر کند. این کار فشار بیشتری را به فیلتر روغن شما وارد می‌کند. بنابراین، حتما فیلتر روغن خود را به طور مرتب چک کنید و در صورت نیاز تعویض کنید.

باتری خود را بررسی کنید.

فشار دادن روغن سرد از طریق موتور، انرژی بیشتری را از باتری در ماه‌های زمستان می‌طلبد. باتری خود را مرتباً بررسی کنید – به خصوص در دماهای شدید – تا مطمئن شوید که شارژ کافی برای روشن کردن ماشین شما دارد.

وقتی دما کاهش می یابد، زمان آن فرا رسیده است که روال زمستانی مراقبت از ماشین خود را شروع کنید.

آیا روغن موتور یخ می زند؟

توصیه هایی برای فصل سرد

با رسیدن فصل سرما باید نسبت به سیالات موجود در خودرو نکاتی را رعایت نمود که به مواردی از آن اشاره میکنیم:

  1. ضد یخ خودور اولین موردی است که در فصل سرد ما را نگران می کند . استفاده از یک ضد یخ مناسب که علاوه بر ضد یخ بودن ، از خوردگی در سیستم خنک کننده خودرو جلوگیری نماید، از اهم کارهایی است که باید در شروع فصل سرد انجام شود. اما دو نکته قابل ذکر در این رابطه وجود دارد. اول اینکه ضد یخ عمر مفیدی دارد که باید به آن توجه نمود و به موقع نسبت به تعویض آن اقدام کرد. دوم اینکه ضد یخ ممکن است به دلیل نشتی و سرریز آب رقیق  شده باشد و کارایی مناسبی در سیستم از خود نشان ندهد.
  2. در گذشته به علت استفاده از روغن های تک درجه ای رسم بود که در ابتدای فصل سرد روغن موتور با درجه گرانروی 40 یا 50 را با روغن موتور با درجه گرانروی 30 یا 20 تعویض می کردند تا موتور در سرما نیز شرایط روانکاری مناسبی داشته باشد. اما امروزه به دلیل رواج یافتن روغن های موتور چند درجه ای این کار لزومی ندارد. استفاده از یک روغن چند درجه ای (یا چهار فصل) مثل 20W50 باعث می شود ک روغن در سرما رفتار مانند یک روغن 20 داشته باشد و نیاز ی به تعویض آن نیست.
  3. روغن دنده معمولا کمتر مورد توجه قرار می گیرد . با این حال مساله این است که برای اکثر خودرو های جدید روغن دنده (واسکازین) چند درجه ای توصیه شده است اما عمده دارندگان این خودروها به دلیل بالا بودن این روغنها از نوع تک درجه ای آن استفاده می کنند. استفاده از این روغن ها در شرایط سرد سبب سفت و سخت شدن روغن، افزایش فشار به چرخدنده ها و در نهایت آسیب به آنها می گردد. در مورد روغن های دنده اتوماتیک هیچ نگرانی وجود ندارد چون این روغنها دارای مواد افزودنی فراوانی بوده که سیالیت آنها را در مدمای پایین تضمین می نمایند.
  4. در سیستم هیدرولیک فرمان نیز معمولاً از روغنهای دنده اتوماتیک استفاد می شود. بنابراین این سیستمها نیز با سرما مشکلی نخواهند داشت.
  5. بازدید سطح آب شیشه شوی نیز به دلیل افزایش احتمال بارندگی از نکات مهم است. در برخی از مناطق به دلیل سرمای زیاد احتمال یخ زدگی آب شیشه شوی وجود دارد. برای حل این مشکل سیالاتی با نام شیشه شوی خودرو تولید و عرضه شده اند. اما استفاده از آنها نیاز مند دقت بالایی است چون انواع نامرغوب آنها که بسیار زیاد نیز هستند، سبب ایجاد خوردگی و زنگ زدگی می شوند. بهترین پیشنهاد استفاده از سیالات شیشه شوی متداول برای منازل با پایه الکلی به همراه آب است که علاوه بر شستشوی سریع شیشه از یخ زدن آب شیشه شوی نیز جلوگیری می کند.
  6. روغن ترمز و کلاچ نیز به دلیل ماهیت الکلی آنها معمولاً مشکلی با سرما ندارند.
  7. بررسی وضعیت بخاری و ترموستات خودرو، بازدید شرایط باطری و لاستیکها نیز از توصیه ها دیگر در فصل سرما است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

سبد خرید